Virpi Vellonen
Yliopistonlehtori
Erityispedagogiikka KT, EO, ELO, VEO
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 380 5621
Kiinnostuksen kohteitani tutkimuksessa ja opetuksessa ovat muun muassa oppimisympäristöjen kehittämiseen, teknologioiden soveltamiseen ja kehittämiseen, kommunikoinnin, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemiseen, autismikirjoon sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen liittyvät teemat. Näihin teemoihin liittyvät myös opintojaksot, joilla olen vastuuopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa (esim. Puheilmaisun vaikeudet ja tuki, Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukeminen, Opetuksen eheyttäminen). Ohjaan myös pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjatutkimuksia sekä erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluja. Lisäksi olen erillisten erityisopettajaopintojen (ERO) vastuuopettaja.
Tutkimus- ja kehittämishankkeita mm.
Kommunikointi, vuorovaikutus ja teknologiat opetuksessa (2013-2033)
Special Education Teachers as Technology Innovators (SETTI-hanke, settiset.net, 2015-2025)
Oppiminen joustavassa oppimisympäristössä (2018-2026)
Hyvinvoinnin ja oppimisen tuki opettajankoulutuksessa (HOHTO-hanke, 2021-2022)
Opettajankoulutuksen pedagogisen uudistumisen tutkimus (KOPTUKE/OPUT, 2021-2022)
Avainsanat
Julkaisut
36/36 kappaletta-
Applying narrative research in studying student teachers' well-being in teaching practice
Vellonen, Virpi; Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Waltzer, Katariina; Quickfall, Aimee. 2023. abstract -
Timelines in researching student teachers' well-being during teaching practice
Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Vellonen, Virpi; Waltzer, Katariina; Kuutti, Tiina; Quickfall, Aimee. 2023. International journal of research and method in education. 2024; 47: 311-327 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Ompele oma painike tai tee portaista piano: tee-se-itse-teknologian soveltaminen opetuksessa
Vellonen, Virpi; Mäkelä, Susanne. Teoksessa: Äikäs, Aino; Rämä, Irene(toim.) , 2022. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus. s. 178-193. Santalahti-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Vihjeitä korkeakouluopiskelijoiden puhutun ja kirjoitetun kielen ymmärtämisen ja tuottamisen tukemiseen
Holopainen, Leena; Vellonen, Virpi. 2022. I1 Audiovisuaalinen aineisto -
Vaikuttavaa viestintää verkoissa
Vellonen, Virpi; Holopainen, Leena. 2021. Kasvatus. 52: 114-115 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Oppilaslähtöisen arvioinnin ja tuen edistäminen erityisopettajien opetusharjoittelussa
Äikäs, Aino; Vellonen, Virpi; Lappalainen, Kristiina; Atjonen, Päivi; Holopainen, Leena. Teoksessa: Takala, Marjatta; Lakkala, Suvi; Äikäs, Aino(toim.) , 2020. Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. s. 109-138. Santalahti-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Vahvuuksia tunnistamalla toiveammattiin - Yläluokilla käyttäytymisen tai tunne-elämän ongelmiin tukea tarvinneiden nuorten koulutuspolut ja tukikokemukset
Lappalainen, K; Vellonen,V; Linjala, P; Blå, A-K; Hotulainen, R. 2020. Kasvatus. 51: 564-577 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Designing for appropriation: A DIY kit as an educator's tool in special education schools
Mäkelä, Susanne; Vellonen, Virpi. 2018. International journal of human-computer studies. 118: 14-23 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Osallisuuden ja minäpystyvyyden vahvistaminen, kun nuorella on laaja-alaisia tuen tarpeita
Vellonen Virpi, Äikäs Aino. Teoksessa: Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina, Kuorelahti Matti(toim.) , 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. s. 185-199. Santalahti-kustannus B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Review of Research on Children with Autism Spectrum Disorder and the Use of Technology
Virnes Marjo, Kärnä Eija, Vellonen Virpi. 2015. Journal of special education technology. 30: 13-27 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä