Johtajat
Jatkuva oppiminen työelämässä (JATKOT) -tutkimusryhmässä aikuisten työssä oppiminen, osaaminen ja luovuus nähdään lähtökohtana organisaatioiden uudistumiselle ja sitä kautta Suomen kilpailukyvylle.
JATKOT-tutkimusryhmän kolme päätehtävää ovat:
- Selvittää työssä oppimisen, osaamisen ja luovuuden ilmentymistä sekä niihin liittyviä vaatimuksia, muutoksia ja tukea työpaikoilla ja työelämän siirtymissä.
- Syventää ymmärrystä työssä oppimisen, osaamisen ja luovuuden suhteesta hyvinvointiin, strategiseen muutokseen, innovaatioihin, itseohjautuvuuteen, työuriin ja organisaatioiden johtamiseen.
- Kehittää työkaluja, menetelmiä ja suosituksia organisaatioille ja työyhteiskunnan toimijoille henkilöstön osaamisen hyödyntämiseen, työssä oppimisen tukemiseen, työntekijälähtöisen innovoinnin edistämiseen sekä oppimisen ja hyvinvoinnin johtamiseen.
Tutkimusryhmän monitieteinen ja -metodinen tarkastelu kohdistetaan useiden väitöskirja- ja postdoc -hankkeiden myötä mm. osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen työurasiirtymissä, luovaan toimijuuteen digitaalisen muutoksen kontekstissa, psykologisen turvallisuuden ja yhteisöllisen oppimisen merkitykseen organisaatioiden strategiatyössä, itseohjautuvuuteen ja motivaation rakentumiseen työn oppimistilanteissa sekä hyvinvointia edistävään oppimisen johtamiseen. Tutkimusryhmässä syvennetään ja monipuolistetaan ymmärrystä jatkuvasta oppimisesta osana työelämää ja organisaatioiden arkea. Ryhmän tutkimusta rahoittaa Suomen Akatemia ja Suomen kulttuurirahasto.
Ajankohtaista
-
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos ilmestynyt
Jatkuvasta oppimisesta on keskusteltu runsaasti 2000-luvulla, mutta sen ymmärtäminen osana työpaikkojen arkea on vielä rajallista. Työpaikka on… -
Kuinka osaamista johdetaan hajautetussa organisaatiossa?
Hajautussa organisaatiossa ihmiset työskentelevät toisistaan erillään, usein jopa eri mantereilla, mutta työn tavoite on yhteinen. Osaamisen… -
Näkyväksi tehty osaaminen heijastuu koko työyhteisöön
Osaaminen luo onnellisuutta ja vahvistaa näkyväksi tuotuna organisaation menestystä. Siksi työyhteisöjen kannattaa kehittää käytäntöjä,… -
Yhteisöllinen oppiminen työssä mahdollistaa työntekijöiden psykologisten perustarpeiden täyttymisen
Sosiaalinen vuorovaikutus kollegojen kesken oppimistilanteissa mahdollistaa motivaatiolle ja oppimiselle olennaisten perustarpeiden täyttymisen.…
Projektit
-
Työntekijälähtöinen oppiminen ja innovaatio: pitkittäisetnografinen tutkimus teknologia-alan ja poliisityön konteksteista (EDLI) 01.09.2022 - 31.08.2025
-
Yhteisöllinen oppiminen ja tunteet organisaation strategian toteuttamisen tukena: monimenetelmäinen tutkimus asiantuntijatyöstä 01.09.2024 - 28.02.2026
-
Erikoistuvien lääkärien osaaminen ja koulutuksen osaamisperustaisuus 13.05.2024 - 31.05.2029
Yhteistyö
Tiedostot
2 kappalettaJohtajat
Tutkijatohtorit
Väitöskirjatutkijat
-
Teemu Ojala
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Tuomo Kuivalainen
ApurahatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Maria Sarasti
Kliininen opettajaKliinisen lääketieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta -
Sara Keronen
HR ControllerHenkilöstöpalvelut, Yliopistopalvelut
Tukihenkilöstö
Muut ryhmän jäsenet
-
Maija Tietäväinen, PhD researcher
-
Katja Kyökkä, PhD researcher
-
Marianne Jaakkola, PhD researcher
Julkaisut
29 kappaletta-
Construction of collective self-determination in development-oriented group discussions
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija Marjukka. 2024. Journal of workplace learning. 36: 88-105 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Explaining the innovation dichotomy: the contexts, contents, conflicts, and compromises of innovation stories
Lemmetty, Soila. 2024. Frontiers of narrative studies. 10: 126-149 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
J. V. Snellman ja suomalainen sivistyskäsitys
Miettinen, Reijo; Ojanen, Eero; Hämäri, Severi; Lemmetty, Soila. 2024. Sophi. . Jyväskylän yliopisto C2 Toimitettu teos -
Kuka vastaa ja kuka maksaa, kun oppimisvaatimukset työelämässä kasvavat?
Lemmetty, Soila. 2024. Työelämän tutkimus. 22: 261-276 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Managers' perceptions of meaningfulness in the future work
Lemmetty, Soila; Riivari, Elina. 2024. Journal of advances in management research. [Epub ahead of print 24 Sep 2024]: 1-19 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Organizational learning starting points and presuppositions: a case study from a hospital’s surgical department
Jaakkola, Marianne; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija; Ylönen, Minna; Antikainen, Teuvo. 2024. Learning organization. 31: 337-357 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Possible agentic mechanisms to reformulating one’s creative identity as a professional creator
Velcu-Laitinen, Oana. 2024. Possibility studies and society. [First published online September 30, 2024]: 1-23 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Real-Time and Long-Term Challenges of Remote Learning and Innovation: Cases from Police and Technology Organisations
Lemmetty, Soila. 2024. Vocations and learning. 17: 565-587 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Sustainability of learning at work: experiences of police, hospital, and ICT personnel
Collin, Kaija Marjukka; Jaakkola, Marianne; Keronen, Sara; Lemmetty, Soila. 2024. Studies in continuing education. [Epub ahead of print 07 Feb 2024]: 1-19 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Vieraskynä: Onko oppiminen työssä uskon asia?
Lemmetty, Soila. 2024. Jotpa-kirjoitukset -blogi. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli