Opetus- ja kehitysteknologia
Ryhmän kuvaus
Ryhmämme ajankohtaisia tutkimusaiheita ovat laskennallisen ajattelun (computational thinking) välineet ja mallit, digitalisaation vaikutukset yhteiskuntaan, digitaaliset oppimisympäristöt sekä tietotekniikan oppiminen. Tutkimuksella pyritään myös löytämään käytännön ratkaisuja konkreettisiin oppimisen ongelmakohtiin yhdessä opiskelijoiden, opettajien, yritysten, vanhempien sekä muiden tutkimuksen kohderyhmien kanssa. Tutkimusryhmä koordinoi IMPDET opintoja, jotka tarjoavat ryhmän tutkimukseen pohjautuvaa tohtorikoulutusta maailmanlaajuisesti. Olemme IMPDET opintojen kautta esimerkiksi kehittämässä tansanialaisen College of Business Education ja ugandalaisen Makerere Business School -korkeakoulujen tutkimuksen laatua, relevanssia ja vaikuttavuutta tohtorikoulutuksen avulla.
Kuulumme Itä-Suomen yliopiston UEF-DIGS tutkimusyhteisöön; https://www.uef.fi/fi/tutkimusyhteiso/oppiminen-digitalisoituneessa-yhteiskunnassa.
Täydentävän rahoituksen hankkeet (viimeiset viisi vuotta)
- Generation AI, Suomen Akatemia, 2022-2025, https://www.generation-ai-stn.fi/
- Data-driven support of self-regulated learning across digital and physical spaces through learning analytics, Swedish Research Council
- Improving Online and Blended Learning with Educational Data Analytics (ILEDA), Erasmus+, 2021-2023, https://ileda.eu/
- Towards Precision Education: Idiographic Learning Analytics (TOPEILA), Suomen Akatemia, 2022-2025, https://sites.uef.fi/edtech/projects/topeila/
- ENVISION – Network for Virtual Lab & Interactive Simulated Online Learning, Erasmus+, Opetushallitus, 2021-2023, https://sites.utu.fi/envision2027/
- TRUE – Transparency of Learning Outcomes through Blockchain Technology, Erasmus+ KA2: Strategic Partnership in the Field of Higher Education, 2020-2023
- Evaluation of Teacher Training in Latin America and the Caribbean – Guarantee of the Quality of Education Degrees, Erasmus+ KA2: Capacity Building in Higher Education, 2021-2023, https://ecalfor.eu/en/ecalfor/
- Development of New Andragogical Diagnostic Approaches and Interventions of the Adult Docility Phenomenon (DANUBE), Erasmus+ KA2: Strategic Partnership for School Education, 2020-2023, https://sites.uef.fi/edtech/projects/danube/
- Smart Ecosystem for Learning and Inclusion, 2019-2020, EU-CELAC/ERANet-LAC
- RoboSTEAM – Integrating STEAM and Computational Thinking, 2019-2020, Erasmus+ KA2 Strategic Partnership
Lisätietoa ryhmän toiminnasta
Tutkimusryhmän verkkosivut; https://sites.uef.fi/edtech/
IMPDET opinnot: https://sites.uef.fi/impdet/
Deep Learning Analytics -konsortio: https://sites.uef.fi/dla/
Ajankohtaista
-
Väitös, Ramy Elmoazen
Väitöskirja: Using Learning Analytics to Capture Social and Temporal Dimensions of Collaborative Learning -
Väitös, Janne Tyni
Väitöskirja: Exploring Rewards in Serious and Educational Games -
Väitös, Anna Kayanda
Väitöskirja: Combining Extreme Programming and Design Science Research on Implementation of Information Systems in the Tanzanian Higher Education…
Yhteistyö
Avainsanat
Professorit
-
Matti Tedre
ProfessoriTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Markku Tukiainen
ProfessoriTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Vanhemmat tutkijat
-
Jarkko Suhonen
Staff ScientistTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Ilkka Jormanainen
YliopistonlehtoriTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Mikko-Ville Apiola
YliopistonlehtoriTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Nicolas Pope
YliopistotutkijaTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Tutkijatohtorit
-
Samuel Yigzaw
YliopistonlehtoriTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Ismaila Sanusi
TutkijatohtoriTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
-
Amos Sunday
VäitöskirjatutkijaTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Anssi Lin
VäitöskirjatutkijaTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Toni Sanio
VäitöskirjatutkijaTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta -
Maryum Hamdani
VäitöskirjatutkijaTietojenkäsittelytieteen laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
-
LIST OF DOCTORAL STUDENTS
-
Prof. Kinshuk, Docent, PhD student supervisor, University of North Texas
-
Dr. Carolina Islas Sedano, alumni, doctoral student supervisor, Ubium Ltd.
-
Prof. Artur Lugmayr, doctoral student supervisor, Curtin University
-
Dr. Richard A.W. Tortorella, alumni, doctoral student supervisor
-
Dr. Andrés Moreno, alumni, doctoral student supervisor, SHEchange
-
Dr. Calkin Suero Montero, alumni, doctoral student supervisor, Mälardalen University
-
Prof. Sabine Graf, doctoral student supervisor, Athabasca University
-
Prof. Violetta Cavalli-Sforza, doctoral student supervisor, Al Akwahayn University
-
Assistant Prof. Teemu H. Laine, alumni, doctoral student supervisor, Luleå University of Technology
-
Prof. Lazaro S.P. Busagala, doctoral student supervisor, College of Business Education
-
Prof. Erkki Sutinen, alumni, doctoral student supervisor, University of Turku
-
Prof. Vive Kumar, doctoral student supervisor, Athabasca University
-
Dr. Verona Leendertz, doctoral student supervisor, North-West University
-
Prof. Cindy Ives, doctoral student supervisor, Athabasca University
-
Dr. Fuhua Lee, doctoral student supervisor, Athabasca University
-
Prof. Piet Kommers, docent, University of Twente
-
Dr. Tuomo Kakkonen, docent, LangWitty Ltd.
-
Prof. Mike Joy, docent, doctoral student supervisor, University of Warwick
-
Dr. Henriikka Vartiainen, doctoral student supervisor, UEF
-
Prof. Laura Hirsto, doctoral student supervisor, UEF
-
Dr. Kauna Mufeti, doctoral student supervisor, University of Namibia
-
Prof. Kimmo Kettunen, doctoral student supervisor, University of Eastern Finland
Julkaisut
146 kappaletta-
A No-Code AI Education Tool for Learning AI in K-12 by Making Machine Learning-Driven Apps
Pope, Nicolas; Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Laru, Jari; Tedre, Matti. Teoksessa: Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed(toim.) , 2024. Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024. s. 105-109. IEEE A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
A literature review on the integration of microlearning and social media
Denojean-Mairet, Marc; Lopez-Pernas, Sonsoles; Agbo, Friday Joseph; Tedre, Matti. 2024. Smart Learning Environments. 11: A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Advancing AI education: Assessing Kenyan in-service teachers' preparedness for integrating artificial intelligence in competence-based curriculum
Fundi, Maxwell; Sanusi, Ismaila Temitayo; Oyelere, Solomon Sunday; Ayere, Mildred. 2024. Computers in human behavior reports. 14: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
An Educational Tool for Learning about Social Media Tracking, Profiling, and Recommendation
Pope, Nicolas; Kahila, Juho; Laru, Jari; Vartiainen, Henriikka; Roos, Teemu; Tedre, Matti. Teoksessa: Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed(toim.) , 2024. Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024. s. 110-112. IEEE A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Assessment of accessibility in virtual laboratories: a systematic review
Deriba, Fitsum G; Saqr, Mohammed; Tukiainen, Markku. 2024. Frontiers in education. 9: A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Can ChatGPT Match Experts? Comparing input for Serious Game Development
Tyni, Janne; Turunen, Aatu; Bednarik, Roman; Kahila, Juho; Tedre, Matti. 2024. International journal of serious games. 11: 87-106 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Capturing temporal pathways of collaborative roles: A multilayered analytical approach using community of inquiry
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Hirsto, Laura; Tedre, Matti. 2024. International journal of computer-supported collaborative learning. [Epub ahead of print 14 August 2024]: 1-37 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Capturing the Sequential Pattern of Students’ Interactions in Computer-Supported Collaborative Learning
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Tedre, Matti; Hirsto, Laura. Teoksessa: de Carvalho Gonçalves, José Alexandre; de Magalhães Lima, José Luís Sousa; Coelho, João Paulo; García-Peñalvo, Francisco José; García-Holgado, Alicia(toim.) , 2024. Proceedings of TEEM 2023: The Eleventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality. s. 800-809. Springer A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
ChatGPT and imaginaries of the future of education: insights of Finnish teacher educators
Vartiainen, Henriikka; Valtonen, Teemu; Kahila, Juho; Tedre, Matti. 2024. Information and learning sciences. [Epub ahead of print 13 August 2024]: 1-16 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
ChemAIstry: A Novel Software Tool for Teaching Model Training in K-8 Education
Martin, Fred; Mahipal, Vaishali; Jain, Garima; Ghosh, Srija; Sanusi, Ismaila Temitayo. Teoksessa: Stephenson, Ben; Stone, Jeffrey A(toim.) , 2024. SIGCSE 2024 - Proceedings of the 55th ACM Technical Symposium on Computer Science Education. s. 792-798. ACM A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa