
Johtajat
Jatkuva oppiminen työelämässä (JATKOT) -tutkimusryhmässä aikuisten työssä oppiminen, osaaminen ja luovuus nähdään lähtökohtana organisaatioiden uudistumiselle ja Suomen kilpailukyvylle, aikuisväestön hyvinvoinnille ja sosiaalisesti kestävän yhteiskunnan rakentamiselle.
JATKOT-tutkimusryhmän kolme päätehtävää ovat:
- Selvittää työssä oppimisen, osaamisen ja luovuuden ilmentymistä sekä niihin liittyviä vaatimuksia, muutoksia ja tukea työpaikoilla ja työelämän siirtymissä.
- Syventää ymmärrystä työssä oppimisen, osaamisen ja luovuuden suhteesta hyvinvointiin, strategiseen muutokseen, innovaatioihin, itseohjautuvuuteen, työuriin ja organisaatioiden johtamiseen.
- Kehittää työkaluja, menetelmiä ja suosituksia organisaatioille ja työyhteiskunnan toimijoille henkilöstön osaamisen hyödyntämiseen, työssä oppimisen tukemiseen, työntekijälähtöisen innovoinnin edistämiseen sekä oppimisen ja hyvinvoinnin johtamiseen.
Tutkimusryhmän monitieteinen ja -metodinen tarkastelu kohdistetaan useiden tutkimushankkeiden myötä mm. osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen työurasiirtymissä, osaamisen eri muotoihin ja niiden johtamiseen, oppimisen haasteisiin ja vaikeuksiin työssä, työntekijälähtöisiin innovaatioihin, luovaan toimijuuteen digitaalisen muutoksen kontekstissa, psykologisen turvallisuuden ja yhteisöllisen oppimisen merkitykseen organisaatioiden strategiatyössä, itseohjautuvuuteen ja motivaation rakentumiseen työn oppimistilanteissa sekä hyvinvointia edistävään oppimisen johtamiseen. Tutkimusryhmässä syvennetään ja monipuolistetaan ymmärrystä jatkuvasta oppimisesta osana työelämää ja organisaatioiden arkea. Ryhmän tutkimusta rahoittaa Suomen Akatemia ja Suomen kulttuurirahasto.
Ajankohtaista
-
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos ilmestynyt
Jatkuvasta oppimisesta on keskusteltu runsaasti 2000-luvulla, mutta sen ymmärtäminen osana työpaikkojen arkea on vielä rajallista. Työpaikka on… -
Kuinka osaamista johdetaan hajautetussa organisaatiossa?
Hajautussa organisaatiossa ihmiset työskentelevät toisistaan erillään, usein jopa eri mantereilla, mutta työn tavoite on yhteinen. Osaamisen… -
Näkyväksi tehty osaaminen heijastuu koko työyhteisöön
Osaaminen luo onnellisuutta ja vahvistaa näkyväksi tuotuna organisaation menestystä. Siksi työyhteisöjen kannattaa kehittää käytäntöjä,… -
Yhteisöllinen oppiminen työssä mahdollistaa työntekijöiden psykologisten perustarpeiden täyttymisen
Sosiaalinen vuorovaikutus kollegojen kesken oppimistilanteissa mahdollistaa motivaatiolle ja oppimiselle olennaisten perustarpeiden täyttymisen.…
Yhteistyö
Tiedostot
1 kappalettaJohtajat
Vanhemmat tutkijat
Tutkijatohtorit
Väitöskirjatutkijat
-
Teemu Ojala
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Tuomo Kuivalainen
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Maria Sarasti
Kliininen opettajaKliinisen lääketieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta -
Sara Keronen
TuntiopettajaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Mia Ahonen
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Antti Jauhiainen
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Tukihenkilöstö
Muut ryhmän jäsenet
-
Maija Tietäväinen, PhD researcher
-
Katja Kyökkä, PhD researcher
-
Marianne Jaakkola, PhD researcher
Julkaisut
36 kappaletta-
Arkiset kohtaamiset ovat demokratian ydintä
Jauhiainen, Antti. 2025. Toivo. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Asiantuntijuus ei rakennu kello kaulassa, mutta vanhenee viheltäen. Miksi korkeakoulutettujen osaamisen kehittämistä kannattaa tukea?
Lemmetty, Soila. 2025. Akava Works : Artikkelit. 1/2025: . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Conceptions of the Leading of Learning in Supervisory Work: A Qualitative Study Based on a Finnish Technology Organization and a Central Hospital
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija. 2025. International journal of training and development. [First published: 21 August 2025]: 1-13 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Methodological dilemmas of participatory and mobile ethnography in researching learning in organizational contexts
Lemmetty, Soila; Vanhanen, Sari. 2025. Learning in Context. 2: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Monitieteinen työelämätutkimus tarjoaa rajat ylittävää ymmärrystä
Lemmetty, Soila. 2025. Työelämän tutkimus. 23: 1-3 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Researching Finnish Bar Parliaments as Loci for Democracy And Participation
Jauhiainen, Antti. 2025. Jatkoilla -blogi. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Construction of collective self-determination in development-oriented group discussions
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija Marjukka. 2024. Journal of workplace learning. 36: 88-105 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Explaining the innovation dichotomy: the contexts, contents, conflicts, and compromises of innovation stories
Lemmetty, Soila. 2024. Frontiers of narrative studies. 10: 126-149 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
J. V. Snellman ja suomalainen sivistyskäsitys
Miettinen, Reijo; Ojanen, Eero; Hämäri, Severi; Lemmetty, Soila. 2024. SoPhi. . Jyväskylän yliopisto C2 Toimitettu teos -
Kuka vastaa ja kuka maksaa, kun oppimisvaatimukset työelämässä kasvavat?
Lemmetty, Soila. 2024. Työelämän tutkimus. 22: 261-276 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä