Johtajat
Jatkuva oppiminen työelämässä (JATKOT) -tutkimusryhmässä aikuisten työssä oppiminen, osaaminen ja luovuus nähdään lähtökohtana organisaatioiden uudistumiselle ja sitä kautta Suomen kilpailukyvylle.
JATKOT-tutkimusryhmän kolme päätehtävää ovat:
- Selvittää työssä oppimisen, osaamisen ja luovuuden ilmentymistä sekä niihin liittyviä vaatimuksia, muutoksia ja tukea työpaikoilla ja työelämän siirtymissä.
- Syventää ymmärrystä työssä oppimisen, osaamisen ja luovuuden suhteesta hyvinvointiin, strategiseen muutokseen, innovaatioihin, itseohjautuvuuteen, työuriin ja organisaatioiden johtamiseen.
- Kehittää työkaluja, menetelmiä ja suosituksia organisaatioille ja työyhteiskunnan toimijoille henkilöstön osaamisen hyödyntämiseen, työssä oppimisen tukemiseen, työntekijälähtöisen innovoinnin edistämiseen sekä oppimisen ja hyvinvoinnin johtamiseen.
Tutkimusryhmän monitieteinen ja -metodinen tarkastelu kohdistetaan useiden väitöskirja- ja postdoc -hankkeiden myötä mm. osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen työurasiirtymissä, luovaan toimijuuteen digitaalisen muutoksen kontekstissa, psykologisen turvallisuuden ja yhteisöllisen oppimisen merkitykseen organisaatioiden strategiatyössä, itseohjautuvuuteen ja motivaation rakentumiseen työn oppimistilanteissa sekä hyvinvointia edistävään oppimisen johtamiseen. Tutkimusryhmässä syvennetään ja monipuolistetaan ymmärrystä jatkuvasta oppimisesta osana työelämää ja organisaatioiden arkea. Ryhmän tutkimusta rahoittaa Suomen Akatemia ja Suomen kulttuurirahasto.
Ajankohtaista
-
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos ilmestynyt
Jatkuvasta oppimisesta on keskusteltu runsaasti 2000-luvulla, mutta sen ymmärtäminen osana työpaikkojen arkea on vielä rajallista. Työpaikka on… -
Kuinka osaamista johdetaan hajautetussa organisaatiossa?
Hajautussa organisaatiossa ihmiset työskentelevät toisistaan erillään, usein jopa eri mantereilla, mutta työn tavoite on yhteinen. Osaamisen… -
Näkyväksi tehty osaaminen heijastuu koko työyhteisöön
Osaaminen luo onnellisuutta ja vahvistaa näkyväksi tuotuna organisaation menestystä. Siksi työyhteisöjen kannattaa kehittää käytäntöjä,… -
Yhteisöllinen oppiminen työssä mahdollistaa työntekijöiden psykologisten perustarpeiden täyttymisen
Sosiaalinen vuorovaikutus kollegojen kesken oppimistilanteissa mahdollistaa motivaatiolle ja oppimiselle olennaisten perustarpeiden täyttymisen.…
Projektit
Yhteistyö
Tiedostot
2 kappalettaJohtajat
Muut ryhmän jäsenet
-
Oana Velcu-Laitinen, postdoctoral researcher
-
Teemu Ojala, PhD researcher
-
Maija Tietäväinen, PhD researcher
-
Sara Keronen, PhD researcher
-
Katja Köykkä, PhD researcher
-
Marianne Jaakkola, PhD researcher
-
Tuomo Kuivalainen, PhD researcher
Julkaisut
21 kappaletta-
Organizational learning starting points and presuppositions: a case study from a hospital’s surgical department
Jaakkola, Marianne; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija; Ylönen, Minna; Antikainen, Teuvo. 2024. Learning organization. 31: 337-357 -
Sustainability of learning at work: experiences of police, hospital, and ICT personnel
Collin, Kaija Marjukka; Jaakkola, Marianne; Keronen, Sara; Lemmetty, Soila. 2024. Studies in continuing education. [Epub ahead of print 07 Feb 2024]: 1-19 -
Adult learners in police and technology work in Finland: Andragogical features behind learning at work
Lemmetty, Soila; Hämäläinen, Kaisu; Collin, Kaija. 2023. Australian journal of adult learning. 63: 399 - 423 -
Editorial Transformative Learning as a Catalyst for Innovation in Times of Uncertainty
Lemmetty, Soila; Brem, Alexander. 2023. IEEE engineering management review. 51: 6-9 -
Employee-driven learning and innovation (EDLI) as a phenomenon of continuous learning at work
Lemmetty, Soila; Billet, Stephen. 2023. Journal of workplace learning. 35: 162-176 -
Employees’ Self-Determination in Collegial Learning Situations at Work: A Comparative Study of a Finnish ICT Organization and a Central Hospital
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija. 2023. Scandinavian Journal of Work and Organizational Psychology. 8: -
Esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta hajautetuissa organisaatioissa : Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan
Köykkä, Katja; Vähäsantanen, Katja; Lemmetty, Soila. 2023. Aikuiskasvatus. 43: 26-41 -
Learning in the technology field: How to capture the benefits of self-direction?
Lemmetty, Soila. 2023. IEEE engineering management review. 51: 123-128 -
Lektio avaa väitöskirjan kaikelle kansalle
Lemmetty, Soila. 2023. Työelämän tutkimus. 21: 333-337 -
Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä (JoKo) : Tutkimushankkeen loppuraportti
Collin, Kaija; Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Keronen, Sara. 2023. JYU Reports. . Jyväskylän yliopisto