Logopedian simulaatiotila vaihe I (LogoLab) (EAKR) profiilikuva

Logopedian simulaatiotila vaihe I (LogoLab) (EAKR)

Päättynyt 01.01.2021 - 28.02.2022
Filosofinen tiedekunta

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Hanketta rahoitetaan Euroopan Aluekehitysrahastosta (EAKR). Hankkeen kokonaisbudjetti on 190000€, josta tuen osuus 133000€. Hanketta toteuttaa Itä-Suomen yliopisto.

Itä-Suomen yliopisto aloittaa OKM:n rahoituksen turvin puheterapeuttien koulutuksen syksyllä 2021. Koulutus on monitieteistä ja se toteutetaan yhteistyössä filosofisen tiedekunnan ja terveystieteiden tiedekunnan kanssa. Ainutlaatuisen monitieteisen koulutuksen suunnittelu mahdollistaa uudenlaisen, työvoimatarpeeseen vastaavan koulutuksen toteuttamisen. Koulutus- ja tutkimustoiminnassa yliopisto tekee yhteistyötä eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden kanssa. Logolab -hankkeen toimenpiteinä tämän koulutuksen onnistuneen käynnistymisen turvaamiseksi on suunnitella, hankkia, asentaa ja rakentaa puheterapiassa tarvittava nykyaikainen simulaatiotila. Tila suunnitellaan samalla myös yhteiskäyttöön soveltuvaksi puheentutkimuksen laboratorioksi. LogoLab -hanke on kehitystyön ensimmäinen vaihe, jolla turvataan riittävä teknologia koulutuksen ja ammatillisen yhteistyöverkoston toiminnan käynnistymiselle syksyn 2021 aikana. Hankkeen laajempia rakennusteknisiä toimenpiteitä edellyttävä toinen vaihe käynnistetään siinä vaiheessa, kun koulutus on välttämättömin osin saatu käyntiin.

Hankkeen tuloksena toteutetaan nykyaikainen simulaatiotilan ja puheentutkimuksen laboratorion ensimmäinen vaihe, jonka turvin voidaan käynnistää moniammatillinen ja -paikkainen koulutus. Laboratoriota käytetään harjoittelu- ja opetustilana niin logopedian peruskoulutuksessa kuin ammatissa toimivien puheterapeuttien täydennys- ja jatkokoulutuksessa sekä ammatillisen osaamisen päivittämisessä.

Hankkeen rahoittajat ovat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto.