University students' motivation and well-being during and after the COVID-19 pandemic
The aim of the project is to investigate how university students experienced their studies during and after the COVID-19 pandemic. In a survey conducted in three Finnish universities, we look not only at students’ study experiences, but also at motivation and well-being, stressors related to the exceptional circumstances, as well as means and resources that helped students cope with the situation. The survey was conducted three times during the pandemic, in spring 2020, fall 2020 and spring 2021, and once after the pandemic in spring 2023. In addition to research purposes, the knowledge gained from the project will be used to monitor and improve student well-being.
For more information, please contact Heta Tuominen (heta.tuominen@uef.fi)
News
-
A new study: Motivation contributes to experiences of remote teaching and learning, and well-being
We investigated how Finnish university students experience the transition to remote teaching and learning due to the pandemic, how those experiences… -
Tutkimus: Tavoitteet ja huolet pandemian aikana
Kasvatus-lehdessä julkaistussa artikkelissamme tutkimme yliopisto-opiskelijoiden perfektionismia, opiskelustressiä ja hallintakeinoja… -
Tutkimus: Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio pandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta
Selvitimme, minkälaisia motivaatioprofiileja yliopisto-opiskelijoilla voidaan tunnistaa pandemian aikana ja minkälaisia toiveita eri tavoin… -
HS 21.9.2022 | Aihetta huoleen
Perfektionismi ei ole vain virheettömän suorituksen tavoittelua. Siihen kuuluu myös raskas huoli suoriutumisesta, ja juuri sen lisääntymisestä…
Cooperation
-
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). University students’ motivational profiles, their stability, and connections with perfectionism and well-being: Latent transition approach.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä. [Published]
-
Tuominen, H., Pikkarainen, P., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa. [Published]
-
Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2021). Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic. [Published]
-
Blog posts and media
- Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi, opiskelustressi ja hallintakeinot pandemian aikana, MoLeWe, 22.5.2023.
- Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio pandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta: Ketkä opiskelijoista kaipaavat takaisin lähiopetukseen ja ketkä haluavat jatkaa opintojaan etänä?, UEF Verkko- ja monimuotopedagogiikka, 3.4.2023.
- Yliopisto-opiskelijat kokivat etäopetukseen siirtymisen pandemian aikana monin eri tavoin, UEF Ajankohtaista, 15.11.2022.
- Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio, etäopetuskokemukset ja hyvinvointi pandemian aikana, MoLeWe, 31.10.2022.
- Kun mikään ei riitä – jatkuva tyytymättömyys uuvuttaa perfektionistiopiskelijan, UEF Ajankohtaista, 15.2.2022.
Conference presentations- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilien pysyvyys ja yhteydet perfektionismiin ja hyvinvointiin. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Niemivirta, M., & Tuominen, H. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi ja sen muutokset koronapandemian aikana. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Opiskelu-uupumuksen arviointi BAT-mittarilla: Toimivuus toisella asteella ja yliopistossa. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Stability of motivational profiles, the predictive role of perfectionism, and links to well-being. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). Strivings and concerns during the pandemic: University students’ perfectionism, stress, and coping. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi, opiskelustressi ja hallintakeinot pandemian aikana. Paper presented at the FERA Conference on Education, 24–25 November, Oulu, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2022). University students’ motivational profiles during the pandemic: Stability and links to well-being. Paper presented at the 17th International Conference on Motivation (ICM), 24–26 August, Dresden, Germany.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2021). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio, etäopetuskokemukset ja hyvinvointi COVID-pandemian aikana. Paper presented at the FERA Conference on Education, 25–26 November, Jyväskylä, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2021). University students’ remote learning experiences, motivation, and well-being during Covid-19 pandemic. Paper presented at the 25th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 18–20 August.
-
PhD theses in preparation
- Henriikka Juntunen, University of Eastern Finland: University students’ motivation and well-being: Longitudinal trajectories and situational appraisals.
- Rong Xia, University of Eastern Finland: The moderating role of resilience in coping and well-being of university students during and after the COVID-19 pandemic.
Master’s theses- Delis, A. (2023). Lamauttavaa virheiden pelkoa vai tervettä kunnianhimoa? — Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi ja sen yhteys opiskelu- hyvinvointiin ja prokrastinaatioon. Master’s thesis. University of Helsinki.
- Paavilainen, A. & Ryynänen, J. (2023). Miten resilienssi moderoi yliopisto-opiskelijoiden ulkopuolisuuden kokemuksen ja opiskeluinnon välistä yhteyttä pandemia-aikana? Master’s thesis, University of Eastern Finland
- Pikkarainen, P. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden opiskelumotivaatio koronaviruspandemian aikana. Master’s thesis. University of Helsinki.
Keywords
Professors
-
Markku Niemivirta
ProfessorSchool of Applied Educational Science and Teacher Education, Philosophical Faculty -
Jaana Viljaranta
ProfessorSchool of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
Senior Researchers
-
Heta Tuominen
Academy Research FellowSchool of Applied Educational Science and Teacher Education, Philosophical Faculty -
Riikka Hirvonen
Senior ResearcherSchool of Applied Educational Science and Teacher Education, Philosophical Faculty
Doctoral Researchers
Other group members
-
Rong Xia Doctoral Researcher rongxia@uef.fi
Publications
3 items-
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262 -
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa
Tuominen, Heta; Pikkarainen, Paavo; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2022. Kasvatus. 53: 547-552