Olen mukana useissa tutkimusryhmissä, joissa tutkitaan ihmisten välistä vuorovaikutusta, moniammatillista oppimista ja yhteistoimintaa. Monitieteinen opettaminen ja tutkiminen tarjoavat minulle mahdollisuuden kehittää myös omaa ajatteluani omaa tieteenalaa laajemmalle. Dialogisuus on yksi keskeinen käsite, joka on ohjannut tutkimustani väitöskirjatyöstä lähtien. Dialogisuus tarjoaa myös tärkeän välineen ymmärtää sosiaali- ja terveysalan asiakastyötä ja moniammatillista työskentelyä. Toinen keskeinen käsite, joka ohjaa toimintaani, on vaikuttava vuorovaikutus. Tällä tarkoitan sitä, että ei riitä, että teemme yhteistyötä, vaan mitä saamme yhdessä aikaiseksi. Olen tutkinut myös ihmisten arvokkuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia, josta 2023 julkaisin tietokirjan nimeltä Arvoa ja arvottomuutta (Mönkkönen, Tapani & Kokkonen). Samana vuonna ilmestyi toinen tietokirjan, Työyhteisötaidot digiajassa (Mönkkönen & Roos), jossa pohdimme mitä työyhteisötaidot tarkoittavat muuttuneessa työelämässä. Edellä kuvatuista tutkimusteemoistani olen jo vuosia tehnyt erilaisia työelämäkoulutuksia. Opetusta teen pääasiassa monitieteisillä opintojaksoilla, joissa usean eri tieteenalan opiskelijat opiskelevat moniammatillista yhteistyötä erityisesti draama-ja simulaatiopedagogiikan keinoin. Vedän myös tutkielmaseminaareja ja ohjaan useita väitöskirjoja. Viime vuosina olen tehnyt tiivistä yhteistyötä myös lastensuojelun palautetietoisen työskentelyn ja moniamatillisen yhteistyön edistämisessä (Mönkkönen, Yliruka, Petrelius, Timperi).
Tutustu lisää kotisivuuni
Tutkimusryhmät
Julkaisut
65/65 kappaletta-
Pienryhmäsimulaatiot moniammatillisen vuorovaikutuksen oppimisessa
Mönkkönen, Kaarina; Koponen, Jonna; Kekoni, Taru; Kallinen, Kati; Salmi, Anne. 2024. Kasvatus. 55: 47-62 -
What matters in low-threshold collaboration? Perceptions of interprofessional collaboration between education and social and healthcare professionals in Finnish primary schools
Timperi, Tiina; Vornanen, Riitta H.; Kasanen, Kati; Mönkkönen, Kaarina. 2024. Journal of interprofessional care. [Epub ahead of print 15 Feb 2024]: 1-9 -
Arvoa ja arvottomuutta: Arvokkuuden ja merkityksellisyyden kokemukset hyvän elämän perustana
Mönkkönen, Kaarina; Tapani, Annukka; Kokkonen, Tapani. 2023. . . Gaudeamus -
Psychosocial social work as part of interdisciplinary collaboration and care need assessment in psychiatric outpatient care
Arajärvi, Miina; Mönkkönen, Kaarina; Kekoni, Taru; Toikko, Timo. 2023. Nordic social work research. [Epub ahead of print 7 Aug 2023]: 1-18 -
Student Perceptions of Interprofessional Education: Associations with the Major Subject, Previous Education and Work Experience
Karkkola, Petri; Äikäs, Aino; Kasanen, Kati; Issakainen, Mervi; Kekoni, Taru; Mönkkönen, Kaarina. 2023. International journal of research in education and science. 9: 878-890 -
Työyhteisötaidot digiajassa
Mönkkönen Kaarina; Roos Satu. 2023. . . Gaudeamus -
Integrative learning through the interdisciplinary Social Law Clinic — learning experiences of law and social work students
Kekoni, Taru; Kainulainen, Anni; Tiilikainen, Elisa; Mäki-Petäjä-Leinonen, Anna; Mönkkönen, Kaarina; Vanjusov, Heidi. 2022. Social work education. [Published online: 22 Jul 2022]: 1-15 -
Moniammatillinen tiedonmuodostus - neuvottelua välitilassa
Mönkkönen, Kaarina; Hyvärinen, Marja-Leena; Kekoni, Taru; Jaakkola, Jenni; Tiilikainen, Elisa. 2022. Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti. 30: 232-250 -
Constructing shared understanding in interprofessional client sessions
Mönkkönen, Kaarina; Kekoni, Taru. 2021. Nordic social work research. [Epub ahead of print 10 Aug 2021]: 1-15 -
Eläytymismenetelmä
Mönkkönen, Kaarina. Teoksessa: Ryynänen, Sanna; Rannikko, Anni(toim.) , 2021. Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät.. s. 103-131. Gaudeamus