Olen ollut mukana useissa tutkimusryhmissä, joissa tutkitaan ihmisten välistä vuorovaikutusta, moniammatillista oppimista ja yhteistoimintaa. Nyt aloitin hankejohtajana FIT-FUTURA hankeessa FITFUTURA – Lasta suojelevien yhteistoiminnallisten prosessien vahvistaminen palautetietoisen arvioinnin avulla – UEFConnect, jossa kehitämme palautetietoista yhteistoimintaa lasta tukevassa verkostossa. Tämä tarkoitta, että sekä sosiaalityön että koulun ammattilaiset arvioivat lapsen hyvinvointia yhdessä, kehittävät palautetietoista vuorovaikutustapaa ja ammattilaisten keskinäistä yhteistyötä. Hankkeessa on osatoteuttajana Kymeenlaakson ammattikorkakoulu (XAMK) sekä yhteistyökumppaneina Etelä-Karjalan, Eloisan ja Kymenlaakson hyvinvointialueet sekä Lappeenrannasn koulu ja sivistystoimi.
Monitieteinen opettaminen ja tutkiminen tarjoavat minulle mahdollisuuden kehittää myös omaa ajatteluani omaa tieteenalaa laajemmalle. Dialogisuus on yksi keskeinen käsite, joka on ohjannut tutkimustani väitöskirjatyöstä lähtien. Vedän myös tutkielmaseminaareja ja ohjaan väitöskirjoja, joissa tutkitaan moniammatillista yhteistyötä. tarjoaa myös tärkeän välineen ymmärtää sosiaali- ja terveysalan asiakastyötä ja moniammatillista työskentelyä. Toinen keskeinen käsite, joka ohjaa toimintaani, on vaikuttava vuorovaikutus. Tällä tarkoitan sitä, että ei riitä, että teemme yhteistyötä, vaan mitä saamme yhdessä aikaiseksi. Olen tutkinut myös ihmisten arvokkuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia, josta 2023 julkaisin tietokirjan nimeltä Arvoa ja arvottomuutta – Gaudeamus. Samana vuonna ilmestyi toinen tietokirjan, Työyhteisötaidot digiajassa – Gaudeamus , jossa pohdimme mitä työyhteisötaidot tarkoittavat muuttuneessa työelämässä. Opetusta teen pääasiassa monitieteisillä opintojaksoilla, joissa usean eri tieteenalan opiskelijat opiskelevat moniammatillista yhteistyötä erityisesti draama-ja simulaatiopedagogiikan keinoin. Syksyllä 2024 ilmestymässä uusi kirja, jossa tarkastelemme, miten vuorovaikutusta opitaan. Vuorovaikutus työelämässä – Gaudeamus . Tässä tarkastelemme, miten vuorovaikutusta opitaan.
Olen viime vuosina tehnyt myös yhteistyötä Namibian yliopiston kanssa. Tuotimme yhdessä lähisuhdeväkivaltaan puuttumista tarkastelevan opetusvideon, jonka kävimme elokuussa julkaisemassa Namibiassa Windhoeksissa. Itä-Suomen yliopiston ja Namibian yliopiston yhteinen opetusvideo puuttuu lähisuhdeväkivaltaan | Itä-Suomen yliopisto (uef.fi) Video on vapaasti katsottavissa Youtubessa https://youtu.be/TRkKnNCT_w8
Tutustu lisää kotisivuuni
Tutkimusryhmät
-
Arvoa ja arvottomuutta 01.01.2019 -
-
Moniammatillinen oppiminen 02.09.2017 -
-
Moniammatillinen vuorovaikutus ammattikäytännöiss…
-
Sosiaalityön tutkimus- ja opetusryhmä 01.08.2023 -
Projektit
Julkaisut
65/65 kappaletta-
Pienryhmäsimulaatiot moniammatillisen vuorovaikutuksen oppimisessa
Mönkkönen, Kaarina; Koponen, Jonna; Kekoni, Taru; Kallinen, Kati; Salmi, Anne. 2024. Kasvatus. 55: 47-62 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
What matters in low-threshold collaboration? Perceptions of interprofessional collaboration between education and social and healthcare professionals in Finnish primary schools
Timperi, Tiina; Vornanen, Riitta H.; Kasanen, Kati; Mönkkönen, Kaarina. 2024. Journal of interprofessional care. 38: 544-552 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Arvoa ja arvottomuutta: Arvokkuuden ja merkityksellisyyden kokemukset hyvän elämän perustana
Mönkkönen, Kaarina; Tapani, Annukka; Kokkonen, Tapani. 2023. . . Gaudeamus C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos -
Psychosocial social work as part of interdisciplinary collaboration and care need assessment in psychiatric outpatient care
Arajärvi, Miina; Mönkkönen, Kaarina; Kekoni, Taru; Toikko, Timo. 2023. Nordic social work research. [Epub ahead of print 7 Aug 2023]: 1-18 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Student Perceptions of Interprofessional Education: Associations with the Major Subject, Previous Education and Work Experience
Karkkola, Petri; Äikäs, Aino; Kasanen, Kati; Issakainen, Mervi; Kekoni, Taru; Mönkkönen, Kaarina. 2023. International journal of research in education and science. 9: 878-890 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Työyhteisötaidot digiajassa
Mönkkönen Kaarina; Roos Satu. 2023. . . Gaudeamus C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos -
Integrative learning through the interdisciplinary Social Law Clinic — learning experiences of law and social work students
Kekoni, Taru; Kainulainen, Anni; Tiilikainen, Elisa; Mäki-Petäjä-Leinonen, Anna; Mönkkönen, Kaarina; Vanjusov, Heidi. 2022. Social work education. [Published online: 22 Jul 2022]: 1-15 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Moniammatillinen tiedonmuodostus - neuvottelua välitilassa
Mönkkönen, Kaarina; Hyvärinen, Marja-Leena; Kekoni, Taru; Jaakkola, Jenni; Tiilikainen, Elisa. 2022. Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti. 30: 232-250 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Constructing shared understanding in interprofessional client sessions
Mönkkönen, Kaarina; Kekoni, Taru. 2021. Nordic social work research. [Epub ahead of print 10 Aug 2021]: 1-15 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Eläytymismenetelmä
Mönkkönen, Kaarina. Teoksessa: Ryynänen, Sanna; Rannikko, Anni(toim.) , 2021. Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät.. s. 103-131. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa