Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (VAKA-TUVET) profiilikuva

Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (VAKA-TUVET)

Päättynyt 01.08.2021 - 31.12.2023
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta

Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (VAKA-TUVET) rahoittajan logo

VAKA-TUVET on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jonka maksuton koulutuskokonaisuus on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja vaativan tuen toimijoille. Täydennyskoulutushankkeen toiminta-aika on 1.7.2021 - 31.12.2023.

Tulossa

Ilmoittautuminen täydennyskoulutuksiin

Ilmoittautuminen koulutusosioihin on suljettu, kevään 2023 5.osiota tarjotaan vain VAKA-TUVETiin osallistuneille. Koulutukset on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksen henkilöstölle, erityisesti tiimeille.

Täydennyskoulutus on maksuton.

Tutustu täydennyskoulutusteemoihin:

• Koulutusosion keskeiset sisältöalueet:

• Vaativan tuen määrittely: tuen monialaisuus, intensiivisyys, suunnitelmallisuus ja yksilöllisyys,
    • Toimintakulttuurin kehittäminen ja ryhmän toimintatapojen suunnittelu kaikkien lasten osallisuutta tukevaksi,
    • Päiväkotien ja perhepäivähoidon erityiskysymykset,
    • Lapsen osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteen tukeminen ja vahvistaminen vaativassa tuessa

Kouluttajina osiossa toimivat Aino Äikäs (Itä-Suomen yliopisto), Henri Pesonen (Helsingin yliopisto), Elina Viljamaa (Oulun yliopisto)

• Koulutusosion keskeiset sisältöalueet:

• Monitoimijainen yhteistyö ja vaativan tuen toimijat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa,
    • Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö,
    • Tuen systemaattinen jatkumo ja siirtymät lapsen opin polulla,
    • Konsultointi työtapana,
    • Dialogisuus yhteistyössä

Kouluttajina toimivat Noora Heiskanen (Itä-Suomen yliopisto), Marja Syrjämäki (Itä-Suomen yliopisto) ja Mari Saha (Tampereen yliopisto)

• Koulutuspäivä ke 23.11.2022 Oulussa ja Zoomissa
    • Ajankohtaista kehityksen ja oppimisen tuessa (esim. Karvin varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kriteeristö, lainsäädäntö, vasu-perustetyö)
    • Tutkimusperustaisia pedagogisia menetelmiä
    • Kokemusten jakaminen toimivista käytännöistä eri varhaiskasvatuksen palvelumuodoissa ja työtehtävissä

Kouluttajina toimivat Noora Heiskanen (Itä-Suomen yliopisto), Eija Kärnä (Itä-Suomen yliopisto), Piia Nevala (Helsingin kaupunki)

• Koulutusosion keskeinen sisältö:

• Digipedagogiikkasovellukset ja -ohjelmat,
    • Lisätietoa digipedagogiikan perusteista, sovelluksista ja ohjelmista,
    • Ideaseinä käyttökokemuksista,
    • Digitukisalkku (Latva-hanke),
    • Painotus sosiaalisissa ja kielellisissä taidoissa

Kouluttajina toimivat Mirva Poikola (Itä-Suomen yliopisto) sekä muut vaihtuvat kouluttajat

Mainoskuva täydennyskoulutuksista, niiden teemoista ja ajankohdista. Sama esittelyteksti alempana verkkosivuilla.

VAKA-TUVET ilmoittautuminen on päättynyt.