Vaativa tuki ja monialainen yhteistyö -kollektiivi (VAMOS)
Johtajat
-
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Noora Heiskanen
YliopistotutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
VAMOS tutkijakollektiivi on perustettu TUVET ja VAKA-TUVET-tutkimus- ja kehittämishankkeiden toiminnan jatkamiseksi, jotta monipuolinen ja menestyksekäs yhteistyö aihetta tutkivien parissa jatkuu. Kollektiivi koostuu jo pidemmän tutkijanturan tehneistä tutkijoista sekä väitöskirjatutkijoista.
Vaativa monialainen tuki tarkoittaa käytäntöä ja työotetta, jolle on ominaista intensiivisyys, suunnitelmallisuus, systemaattisuus ja aito yhdessä tekeminen sektorirajoja ylittäen. Tällöin jokaisen oppijan hyvinvointia, oppimista ja osallisuutta tuetaan monialaisessa yhteistyössä (Äikäs & Pesonen, 2022, Heiskanen & Aavikko, 2022). Yhteiskunnallisesta näkökulmasta vaativan monialaisen tuen järjestäminen voidaan nähdä edellytyksenä sille, että jokainen oppija voi kokea yhteenkuuluvuutta ja osallisuutta sekä toimia osana yhteisöjään. Vaativa monialainen tuki -käsitteeseen liittyy monenlaisia merkityksiä ja tulkintoja. Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa käsite on tutkimukseen ja kehittämistyöhön pohjaten muotoutunut vaativan erityisen tuen kautta vaativaksi monialaiseksi tueksi (Äikäs & Pesonen, 2022; Mannerkoski ym., 2023).
Avainsanat
Johtajat
-
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Noora Heiskanen
YliopistotutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Professorit
Vanhemmat tutkijat
-
Noora Heiskanen
YliopistotutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Marja Syrjämäki
YliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
-
Lotta Aavikko
ProjektitutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Mirva Poikola
ProjektitutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Minna Kamppuri
Yliopisto-opettajaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
-
Henri Pesonen, apulaisprofessori, Oslon yliopisto, dosentti, UEF h.v.pesonen@isp.uio.no
-
Elina Viljamaa, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto elina.viljamaa@oulu.fi
-
Riina Kovanen, väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto riinakov@student.uef.fi
-
Elina Kontu, professori, Tampereen yliopisto
-
Irene Rämä, tutkijatohtori, Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus
-
Tanja Äärelä, professori, Lapin yliopisto
-
Merja Mannerkoski, väitöskirjatutkija, UEF
-
Raija Pirttimaa, dosentti, Jyväskylän yliopisto
-
Satu Peltomäki, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto ja Helsingin yliopisto
-
Riikka Sirkko, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto
-
Sanna Ryökkynen, erikoistutkija, Hämeen ammattikorkeakoulu
Julkaisut
22 kappaletta-
Opettajien käsityksiä vaativasta erityisestä tuesta
Mannerkoski, Merja; Ng, Kwok; Poikola, Mirva; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 12-34 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Teamwork as a cornerstone of a child’s educational support in early childhood education and care in Finland
Ranta, Samuli; Heiskanen, Noora; Heiskanen, Nina; Syrjämäki, Marja. 2023. Journal of early childhood education research. 12: 158-178 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The involvement of autistic children in early childhood education
Syrjämäki, Marja; Reunamo, Jyrki; Pesonen, Henri; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina. 2023. European journal of special needs education. 38: 879-893 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Approaches to collaboration and support in early childhood education and care in Finland: professionals’ narratives
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Aavikko, Lotta; Viljamaa, Elina. 2022. European journal of special needs education. 38: 528-542 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Arviointi, osallisuus ja muita kehittämiskohteita
Rämä, Irene; Äikäs, Aino. Teoksessa: Äikäs, Aino; Rämä, Irene(toim.) , 2022. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus. s. 273-294. Santalahti-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 61-67 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Erityisen tuen päätös määrittää opetuksen järjestämistä
Lång, Päivi; Rämä, Irene; Äikäs, Aino. Teoksessa: Äikäs, Aino; Rämä, Irene(toim.) , 2022. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus. s. 69-91. Santalahti-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Inkluusio ja toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Äikäs, Aino; Rämä, Irene. Teoksessa: Äikäs, Aino; Rämä, Irene(toim.) , 2022. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus. s. 16-41. Santalahti-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Inkluusion oikeudellinen ja kasvatustieteellinen perusta Suomessa
Poikola, Mirva; Hakalehto, Suvianna; Kärnä, Eija. 2022. Oikeus. 51: 191-224 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Integroiva kirjallisuuskatsaus opettajien käyttämistä eriyttämisen opetuksellisista keinoista perusopetuksessa
Peltomäki, Satu; Laamanen, Pauliina; Kärnä, Eija. 2022. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 32: 35–54 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä