
Vaativa tuki ja monialainen yhteistyö -kollektiivi (VAMOS)
Johtajat
-
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Noora Heiskanen
Apulaisprofessori (Associate Professor)Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
VAMOS tutkijakollektiivi on perustettu TUVET ja VAKA-TUVET-tutkimus- ja kehittämishankkeiden toiminnan jatkamiseksi, jotta monipuolinen ja menestyksekäs yhteistyö aihetta tutkivien parissa jatkuu. Kollektiivi koostuu jo pidemmän tutkijanturan tehneistä tutkijoista sekä väitöskirjatutkijoista.
Vaativa monialainen tuki tarkoittaa käytäntöä ja työotetta, jolle on ominaista intensiivisyys, suunnitelmallisuus, systemaattisuus ja aito yhdessä tekeminen sektorirajoja ylittäen. Tällöin jokaisen oppijan hyvinvointia, oppimista ja osallisuutta tuetaan monialaisessa yhteistyössä (Äikäs & Pesonen, 2022, Heiskanen & Aavikko, 2022). Yhteiskunnallisesta näkökulmasta vaativan monialaisen tuen järjestäminen voidaan nähdä edellytyksenä sille, että jokainen oppija voi kokea yhteenkuuluvuutta ja osallisuutta sekä toimia osana yhteisöjään. Vaativa monialainen tuki -käsitteeseen liittyy monenlaisia merkityksiä ja tulkintoja. Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa käsite on tutkimukseen ja kehittämistyöhön pohjaten muotoutunut vaativan erityisen tuen kautta vaativaksi monialaiseksi tueksi (Äikäs & Pesonen, 2022; Mannerkoski ym., 2023).
Avainsanat
Johtajat
-
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Noora Heiskanen
Apulaisprofessori (Associate Professor)Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Professorit
Vanhemmat tutkijat
-
Noora Heiskanen
Apulaisprofessori (Associate Professor)Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Marja Syrjämäki
YliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
-
Lotta Aavikko
Yliopisto-opettajaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Mirva Poikola
TutkijatohtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Minna Kamppuri
Yliopisto-opettajaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
-
Henri Pesonen, apulaisprofessori, Oslon yliopisto, dosentti, UEF [email protected]
-
Elina Viljamaa, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto [email protected]
-
Riina Kovanen, väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto [email protected]
-
Elina Kontu, professori, Tampereen yliopisto
-
Irene Rämä, tutkijatohtori, Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus
-
Tanja Äärelä, professori, Lapin yliopisto
-
Merja Mannerkoski, väitöskirjatutkija, UEF
-
Raija Pirttimaa, dosentti, Jyväskylän yliopisto
-
Satu Peltomäki, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto ja Helsingin yliopisto
-
Riikka Sirkko, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto
-
Sanna Ryökkynen, erikoistutkija, Hämeen ammattikorkeakoulu
Julkaisut
31 kappaletta-
Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut
Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. 2025. . . Gaudeamus C2 Toimitettu teos -
Characteristics of significant interprofessional support in early childhood education and care in Finland
Kovanen, Riina; Äikäs, Aino; Kärnä, Eija; Heiskanen, Noora. 2025. Contemporary issues in early childhood. [Epub ahead of print 28 July 2025]: 1-15 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lapset ja nuoret hyvinvointialueiden alueellisissa opiskeluhuoltosuunnitelmissa
Heiskanen, Noora; Viljaranta, Jaana; Moisio, Päivi. 2025. Kasvatus. 56: 288-307 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Vaativa monialainen tuki ja toimiva yhteistyö opiskeluhuollossa rehtoreiden kuvaamana
Tulikoura, Jenni; Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Carpelan, Raisa. 2025. Kasvatus. 56: 308-326 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Vaativa monialainen tuki ja erityishuolto
Pesonen, Henri; Kärnä, Eija; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 311-327. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Vaativa monialainen tuki varhaiskasvatuksessa – teeman tarkastelua ja käsitteen kehitystä koulutus- ja tutkimushankkeessa opitun pohjalta
Aavikko, Lotta; Syrjämäki, Marja; Heiskanen, Noora. 2024. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja. : 18-19 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Vaativa monialainen tuki – käsitteen kehitys ja tutkimusperustainen tarkastelu varhaiskasvatuksessa
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Aavikko, L.otta; Heiskanen, Noora. 2024. eEriKa. 1: 14-20 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvaukset vaativan monialaisen tuen toimijaverkostosta lapsen tukea koskevassa yhteistyössä
Tervonen, Kaisa; Heiskanen, Noora; Äikäs, Aino. 2024. Journal of early childhood education research. 13: 99-132 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opettajien käsityksiä vaativasta erityisestä tuesta
Mannerkoski, Merja; Ng, Kwok; Poikola, Mirva; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 12-34 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Professionals’ stories of supporting belonging for autistic children in Finnish early childhood education and care
Pesonen, Henri V; Äikäs, Aino; Viljamaa, Elina; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Kärnä, Eija. 2023. Contemporary issues in early childhood. [Epub ahead of print 8 Nov 2023]: 1-18 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä