Anniina Kämäräinen
University Lecturer
University Lecturer and Postdoctoral Researcher
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
anniina.kamarainen@uef.fi | +358 50 305 6164
I work as a university lecturer in the field of special education. My areas of expertise include the topics of Qualitative research methods, Core mathematical skills and pedagogical support for learning mathematics, and Assessment for learning. Additionally, I supervise bachelor’s theses, master’s theses, and teaching practices.
Besides teaching, I work as a postdoctoral researcher on an interdisciplinary and international research project “Peer interactions involving children with autism spectrum disorder in inclusive classrooms” (PEICAS). The project aims at developing understanding and strategies for support the social participation of children on the autism spectrum in inclusive settings. We are using the combination of various research methods involving conversation analysis and multimodal interaction analysis for researching social interaction. In addition to school data, we collected a life course data including interviews and written accounts of the 33 adults on the autism spectrum.
Publications
14/14 items-
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Journal article (refereed), original research -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 A1 Journal article (refereed), original research -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 A1 Journal article (refereed), original research -
Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Räty, Hannu; Kämäräinen, Anniina; Suero Montero, Calkin. 2023. Journal of interactional research in communication disorders. 14: 386-407 A1 Journal article (refereed), original research -
Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context
Suero Montero, Calkin; Cagiltay, Bengisu; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina. Teoksessa: Gómez Chova, Luis; López Martínez, Agustín; Lees, Joanna(toim.) , 2022. EDULEARN22 Proceedings. s. 6303-6312. IATED Academy A4 Conference proceedings -
Lisää yhteistyötä autismikirjon tutkimukseen
Kilpiä, Anni; Lehtinen, Suvi; Kämäräinen, Anniina. 2022. Autismi. 31: 24-26 D1 Article in a trade journal -
Mobile Eye Tracking Research in Inclusive Classrooms: Children’s Experiences
Montero, Calkin Suero; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Cagiltay, Bengisu; Kärnä, Eija; Cagiltay, Kursat; Pihlainen, Kaisa; Karasu, Needet. Teoksessa: Chang, Maiga; Chen, Nian-Shing; Dascalu; Mihai; Sampson, Demetrios G; Tlili, Ahmed; Trausan-Matu, Stefan(toim.) , 2022. Proceedings: 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies: ICALT 2022. s. 279-283. IEEE A4 Conference proceedings -
Vuorovaikutuksen rakentumisen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan matematiikan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina. 2022. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti. 2021; 17: 48-54 B1 Non-refereed journal articles -
Ymmärrystä, yksilöllisyyttä ja yksiselitteisyyttä - autismikirjon oppilaan sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen tukeminen
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija . 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2: 27-34 D1 Article in a trade journal -
Matematiikan oppituntien vuorovaikutuksen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina. 2021. Kielikukko. 41: 36-40 D1 Article in a trade journal