 
				Anniina Kämäräinen
University Lecturer
University Lecturer
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 305 6164
I work as a university lecturer in the field of Special Education. The subjects I teach include autism spectrum themes, mathematics learning, mathematical learning difficulties, and qualitative research methods. Additionally, I supervise master’s theses, doctoral dissertations, and teaching practicums.
My research focuses on the construction of social interaction in inclusive environments and the school, educational, and work-life experiences of autistic adults. My expertise in research methods includes qualitative approaches such as multimodal conversation analysis, discourse analysis, and content analysis.
Publications
21/21 items- 
																							
																									Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelutDindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, 2025, Gaudeamus. C2 Edited book, conference proceedings or special issue of a journal
- 
																							
																									Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäpolutKämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kyllönen, Anni; Saarelainen, Heidi; Pihlainen, Kaisa, 2025, Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut, 193-210. A3 Book section, Chapters in research books
- 
																							
																									Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta ryhmätyöskentelystäPihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina; Suero Montano, Calkin; Kärnä, Eija, 2025, Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut, 135-150. A3 Book section, Chapters in research books
- 
																							
																									Huumori autismikirjon oppilaiden ja luokkatoviereiden vuorovaikutuksessaHerttuainen, Enni; Kämäräinen, Anniina; Dindar, Katja; Kärnä, Eija, 2025, Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut, 151-174. A3 Book section, Chapters in research books
- 
																							
																									JohdantoKärnä, Eija; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, 2025, Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut, 7-22. A3 Book section, Chapters in research books
- 
																							
																									Lopuksi: Kohti inklusiivisempaa yhteiskuntaaKilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, 2025, Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta, Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut, 251-264. A3 Book section, Chapters in research books
- 
																							
																									Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassaKämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin, 2024, Puhe ja kieli, 44, 2, 67-86. A1 Journal article (refereed), original research
- 
																							
																									”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissaKähkönen, Elisa; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija, 2024, Kasvatus, 55, 5, 507-523. A1 Journal article (refereed), original research
- 
																							
																									Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data CollectionSuero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija, 2023, The turkish online journal of educational technology, 22, 2, 42-59. A1 Journal article (refereed), original research
- 
																							
																									Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta SuomessaDindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija, 2023, Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 33, 2/2023, 19-35. A1 Journal article (refereed), original research
