
Anniina Kämäräinen
University Lecturer
University Lecturer
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 305 6164
I work as a university lecturer in the field of Special Education. The subjects I teach include autism spectrum themes, mathematics learning, mathematical learning difficulties, and qualitative research methods. Additionally, I supervise master’s theses, doctoral dissertations, and teaching practicums.
My research focuses on the construction of social interaction in inclusive environments and the school, educational, and work-life experiences of autistic adults. My expertise in research methods includes qualitative approaches such as multimodal conversation analysis, discourse analysis, and content analysis.
Publications
21/21 items-
Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut
Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. 2025. . . Gaudeamus C2 Edited book, conference proceedings or special issue of a journal -
Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäpolut
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kyllönen, Anni; Saarelainen, Heidi; Pihlainen, Kaisa. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 193-210. Gaudeamus A3 Book section, Chapters in research books -
Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta ryhmätyöskentelystä
Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina; Suero Montano, Calkin; Kärnä, Eija. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 135-150. Gaudeamus A3 Book section, Chapters in research books -
Huumori autismikirjon oppilaiden ja luokkatoviereiden vuorovaikutuksessa
Herttuainen, Enni; Kämäräinen, Anniina; Dindar, Katja; Kärnä, Eija. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 151-174. Gaudeamus A3 Book section, Chapters in research books -
Johdanto
Kärnä, Eija; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 7-22. Gaudeamus A3 Book section, Chapters in research books -
Lopuksi: Kohti inklusiivisempaa yhteiskuntaa
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 251-264. Gaudeamus A3 Book section, Chapters in research books -
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Journal article (refereed), original research -
”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa
Kähkönen, Elisa; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija. 2024. Kasvatus. 55: 507-523 A1 Journal article (refereed), original research -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 A1 Journal article (refereed), original research -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 A1 Journal article (refereed), original research