
Anniina Kämäräinen
University Lecturer
University Lecturer and Postdoctoral Researcher
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
anniina.kamarainen@uef.fi | +358 50 305 6164
I work as a university lecturer in the field of special education. My areas of expertise include the topics of Qualitative research methods, Core mathematical skills and pedagogical support for learning mathematics, and Assessment for learning. Additionally, I supervise bachelor’s theses, master’s theses, and teaching practices.
Besides teaching, I work as a postdoctoral researcher on an interdisciplinary and international research project “Peer interactions involving children with autism spectrum disorder in inclusive classrooms” (PEICAS). The project aims at developing understanding and strategies for support the social participation of children on the autism spectrum in inclusive settings. We are using the combination of various research methods involving conversation analysis and multimodal interaction analysis for researching social interaction. In addition to school data, we collected a life course data including interviews and written accounts of the 33 adults on the autism spectrum.
Publications
13 items-
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin:; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 -
Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Räty, Hannu; Kämäräinen, Anniina; Suero Montero, Calkin. 2023. Journal of interactional research in communication disorders. 14: 386-407 -
Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context
Suero Montero, Calkin; Cagiltay, Bengisu; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina. Teoksessa: Gómez Chova, Luis; López Martínez, Agustín; Lees, Joanna(toim.) , 2022. EDULEARN22 Proceedings. s. 6303-6312. IATED Academy -
Lisää yhteistyötä autismikirjon tutkimukseen
Kilpiä, Anni; Lehtinen, Suvi; Kämäräinen, Anniina. 2022. Autismi. 31: 24-26 -
Mobile Eye Tracking Research in Inclusive Classrooms: Children’s Experiences
Montero, Calkin Suero; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Cagiltay, Bengisu; Kärnä, Eija; Cagiltay, Kursat; Pihlainen, Kaisa; Karasu, Needet. Teoksessa: Chang, Maiga; Chen, Nian-Shing; Dascalu; Mihai; Sampson, Demetrios G; Tlili, Ahmed; Trausan-Matu, Stefan(toim.) , 2022. Proceedings: 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies: ICALT 2022. s. 279-283. IEEE -
Vuorovaikutuksen rakentumisen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan matematiikan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina. 2022. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti. 2021; 17: 48-54 -
Ymmärrystä, yksilöllisyyttä ja yksiselitteisyyttä - autismikirjon oppilaan sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen tukeminen
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija . 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2: 27-34 -
Matematiikan oppituntien vuorovaikutuksen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina. 2021. Kielikukko. 41: 36-40 -
Oppilaskeskeisten matematiikan oppituntien sosiaalisen arkkitehtuurin rakentuminen
Kämäräinen, Anniina. 2021. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology