
Kaisa Pihlainen
Yliopistotutkija (Tenure Track)
Ennakointi, osallisuus, oppiminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka
kaisa.pihlainen@uef.fi | 050 597 3505
Työskentelen yliopistotutkijana erityispedagogiikan oppiaineessa, jossa tutkin oppimista ja osallisuutta elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Viimeaikaiset tutkimukseni ovat keskittyneet ikäihmisten digitaitoihin, autismikirjon oppilaiden vertaisvuorovaikutukseen ja opettajaopiskelijoiden hyvinvointiin. Tutkimuksissani käytän monipuolisesti eri tutkimusmenetelmiä, painottaen visuaalisia ja osallistavia tutkimusmenetelmiä. Olen ollut mukana useissa monitieteisissä kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimushankkeissa, joista tällä hetkellä olen mukana Suomen Akatemian rahoittamassa PEICAS – Peer Interactions involving Children with Autism Spectrum disorder in inclusive classrooms -hankkeessa. Olen työskennellyt vierailevana tutkijana Queensland University of Technology´ssa Australiassa, Karlstadin yliopistossa Ruotsissa sekä Siegenin yliopistossa Saksassa. Tutkimuksen lisäksi opetan sekä ohjaan maisteri- ja väitöstutkimuksia. Olen elinikäisen oppimisen dosentti Lapin yliopistossa.
Projektit
Julkaisut
68 kappaletta-
Applying narrative research in studying student teachers' well-being in teaching practice
Vellonen, Virpi; Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Waltzer, Katariina; Quickfall, Aimee. 2023. -
Koronan aiheuttama etäopetusaika lähensi perheitä mutta vaati paljon vanhemmilta
Pihlainen, Kaisa. 2023. . : . -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin:; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 -
A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Rohner, Rebekka; Gallistl, Vera; Pihlainen, Kaisa; Müller, Claudia; Ehlers, Anja; Bevilacqua, Roberta; Strano, Stefano; Maranesi, Elvira; Cerna, Katerina; Hengl, Lisa; Kolland, Franz; Waldenberger, Franz; Naegele, Gerd; Park, Sieun; Hess, Moritz; Reuter, Verena; Frewer-Graumann, Susanne; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina. 2022. International journal of environmental research and public health. 19: -
Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context
Suero Montero, Calkin; Cagiltay, Bengisu; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina. Teoksessa: Gómez Chova, Luis; López Martínez, Agustín; Lees, Joanna(toim.) , 2022. EDULEARN22 Proceedings. s. 6303-6312. IATED Academy -
Hakeutuminen digitaitojen opetukseen ja vertaisohjaukseen
Pihlainen, Kaisa; Kwok, Ng. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 189-210. Gaudeamus -
Ikäihmiset osallisiksi digiyhteiskuntaan
Rasi-Heikkinen, Päivi; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Kärnä, Eija; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 7-18. Gaudeamus -
Ikäihmisten aktiivisemmalle roolille tutkimuksessa on tarvetta
Koski, Jenni; Pihlainen, Kaisa. 2022. . : . -
Ikäihmisten digitaitojen vertaisopastusprosessi
Aavikko, Lotta; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 211-228. Gaudeamus