SenseLab
SenseLab on vuoden 2023 demoprojekti ja se on toteutettu vuoden 2023 aikana Suomen yliopistokiinteistöjen ja Itä-Suomen yliopiston yhteisrahoituksella.
UEF SenseLab on Joensuun kampuksella Educa rakennuksessa sijaitseva monikäyttöinen tutkimustila, joka on joustavasti muunneltavista erilaisiin kokeellisiin tutkimustarpeisiin ja joka mahdollistaa erityisesti moniaistilliset tutkimusasetelmat. SenseLab koostuu loungesta, tutkimustilasta ja valvomosta, ja se mahdollistaa kuluttajakäyttäytymisen ja moniaistillisen asiakaskokemuksen tutkimuksen sekä reaalimaailmassa että virtuaalista (VR) ja laajennettua todellisuutta (XR) hyödyntäen. Tutkimusasetelman mukaan tilan voi teknologiaa hyödyntäen muokata esimerkiksi ravintolaksi, kaupaksi tai luontokohteeksi. Tilan käytössä oleva laitteisto mahdollistaa osallistujien käyttäytymisen ja reaktioiden mittaamisen hyödyntäen videokuvaa ja objektiivisia käyttäytymisen mittareita.
Lisätietoja SenseLabista, sen varustuksesta ja tutkimusmahdollisuuksista antavat:
Professori: Tommi Laukkanen
Yliopistotutkija: Heli Hallikainen
Väitöskirjatutkija: Nino Ruusunen
Yliopisto-opettaja: Marianna Halinen
Yhteistyö
Avainsanat
Professorit
Vanhemmat tutkijat
Väitöskirjatutkijat
Julkaisut
13 kappaletta-
Rating with the senses: How sensory encounters are reflected on online review ratings?
Hallikainen, Heli; Halinen, Marianna; Tervonen, Hannes; Ruusunen, Nino; Wang, Yuyu. 2024. Psychology and marketing. [Epub ahead of print 06 September 2024]: 1-16 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Does imagination compensate for the need for touch in 360-virtual shopping?
Ruusunen, Nino; Hallikainen, Heli; Laukkanen, Tommi. 2023. International journal of information management. 70: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The Subtle Scent of Sustainability: Understanding the Role of Congruent Scents in Consumers' Willingness to Pay for Green Products
Halinen, Marianna; Ruusunen, Nino; Hallikainen, Heli; Laukkanen, Tommi. 2023. Itä-Suomen yliopisto abstract -
Visual Haptic Perception and Telepresence in a 360-Virtual Store: Does Need for Touch Play a Role?
Wang, Yuyu; Hallikainen, Heli; Laukkanen, Tommi. 2023. abstract -
Consequences of personalized product recommendations and price promotions in online grocery shopping
Hallikainen, Heli; Luongo, Milena; Dhir, Amandeep; Laukkanen, Tommi. 2022. Journal of retailing and consumer services. 69: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Haptic Sensory Perception and Customer Experience in a 360-Virtual Store: Does Time Spent Play a Role?
Wang, Yuyu; Hallikainen, Heli; Ruusunen, Nino; Laukkanen, Tommi . Teoksessa: Bui, Tung X.(toim.) , 2022. Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences. s. 1781-1790. Hawaii International Conference on System Sciences A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
How visual perception influences hedonic shopping experience in a 360-virtual store?
Ruusunen, Nino; Hallikainen, Heli; Laukkanen, Tommi. 2022. Proceedings of the European Marketing Academy abstract -
Olfactory priming in consumer research: Bibliometric literature review
Halinen, Marianna; Ruusunen, Nino; Hallikainen, Heli; Laukkanen, Tommi. 2022. Proceedings of the European Marketing Academy abstract -
Reconsidering consumer need for touch: Latent class analysis and purchase experience in a 360-virtual store
Hallikainen, Heli; Ruusunen, Nino; Laukkanen, Tommi. Teoksessa: (toim.) , 2022. ICIS 2022 Proceedings. s. 1-9. International Conference on Informations Systems A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Scent With A Mission: Does The Effect Of Scent On Sales Differ Over Temporal Factors?
Halinen, Marianna; Ala-Aho, Anssi; Ruusunen, Nino; Hallikainen, Heli; Laukkanen, Tommi. 2022. ANZMAC conference proceedings abstract