Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi (MoLeWe UEF)
Tutkimuksemme keskittyy motivaatioon (esim. tavoitteet, odotukset, kiinnostukset, arvostukset), oppimiseen (esim. tietojen ja taitojen kehittyminen, tehtäväsuoritukset, opintomenestys) ja hyvinvointiin (esim. emootiot, opiskeluinto, uupumus, perfektionistiset taipumukset) yleisesti ja erityisesti matematiikkaan liittyen.
Tavoitteenamme on siten hankkia uutta tietoa motivaation, oppimisen ja hyvinvoinnin
- yksilöllisistä eroista
- kehityksellisyydestä
- tilannekohtaisesta dynamiikasta
- ennustajista ja seurauksista
- kontekstuaalisuudesta
Yhteydenotot: Heta Tuominen (heta.tuominen@uef.fi)
Ajankohtaista
-
Kiinnostus matematiikkaa kohtaan ja käsitys sen osaamisesta heikkenee alakoulun loppupuolella
Motivaatiotekijät, kuten oppilaiden käsitys omasta osaamisestaan sekä kiinnostus oppiainetta kohtaan, ovat tärkeitä matematiikan oppimisessa.… -
Perfektionistin itsekritiikki nakertaa hyvinvointia jo yläkoulussa
Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyössä tehdyssä tutkimuksessa yhdeksäsluokkalaisilla tunnistettiin neljä perfektionismiprofiilia,… -
Yläkoulussa motivaatio eri oppiaineita kohtaan jakautuu sukupuolien mukaan
Åbo Akademin ja Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden tuoreessa seurantatutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan missä määrin oppilaiden… -
Lasten myönteinen suhtautuminen matematiikkaan hiipuu ensimmäisten kouluvuosien aikana
Tutkimuksessa selvitettiin, miten lasten matematiikan motivaatio kehittyy ensimmäisten kouluvuosien aikana ja miten tuo kehitys on yhteydessä…
Projektit
-
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
-
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
Tutkimusyhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Turun yliopistosta, Åbo Akademista ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tarkastelemme oppimista ja sen tukemista eri näkökulmista elämänkulun eri vaiheissa. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja välineisiin sekä myös yhteiskunnan asettamiin oppimisvaatimuksiin ja odotuksiin.
Avainsanat
Professorit
-
Markku Niemivirta
ProfessoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Jaana Viljaranta
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Vanhemmat tutkijat
-
Heta Tuominen
AkatemiatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Riikka Hirvonen
YliopistotutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Tutkijatohtorit
-
Anna Maria Rawlings
Tutkijatohtori -
Anna Widlund
Vieraileva tutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
-
Minna Ikävalko
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Fiia Söderholm
Väitöskirjatutkija -
Anna Kuusi
VäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Henriikka Juntunen
VäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Juho Tiainen
HankesuunnittelijaFysiikan ja matematiikan laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
Julkaisut
83 kappaletta-
Developmental relations between mathematics self-concept, interest, and achievement: A comparison of solo- and co-taught classes
Lehikoinen, Hans; Väisänen, Pertti; Havu-Nuutinen, Sari; Lappalainen, Kristiina; Niemivirta, Markku. 2024. Instructional science. [Published: 22 August 2024]: 1-23 -
Friend influence and susceptibility to influence on emotions towards math: The role of adolescent temperament
Kiuru, Noona; DeLay, Dawn; Tervahartiala, Katja; Polet, Juho; Hirvonen, Riikka. 2024. British journal of educational psychology. [Epub ahead of print 29 July 2024]: 1-16 -
Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations
Widlund, Anna; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Learning and instruction. 91: -
Lower secondary students' perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being
Kuusi, Anna; Tuominen, Heta; Widlund, Anna; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku. 2024. Learning and individual differences. 110: -
Motivational Profiles in Mathematics - Stability and Links with Educational and Emotional Outcomes
Widlund, Anna; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Contemporary educational psychology. 76: -
Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen
Tuominen, Heta; Huttunen, Rauno. 2024. Kasvatus. 55: 111–112 -
Relationship between science teachers’ teaching motivations and career development aspirations
Kang, Jingoo; Viljaranta, Jaana; George, Sindu; Jäppinen, Ilpo. 2024. European journal of teacher education. [Epub ahead of print 05 Feb 2024]: 1-18 -
Students’ socioeconomic status and teacher beliefs about learning as predictors of students’ mathematical competence
Haataja, Eeva S H; Niemivirta, Markku; Holm, Marja E; Ilomanni, Pia; Laine, Anu. 2024. European journal of psychology of education. 39: 1615-1636 -
Teacher Efficacy, Its Sources, and Implementation in Early Childhood Education
Pitkäniemi, Harri; Hirvonen, Riikka; Heikka, Johanna; Suhonen, Katja. 2024. Early childhood education journal. [Epub ahead of print 29 June 2024]: 1-11 -
Vertaisarvioinnin merkitys ja haasteet
Tuominen, Heta. 2024. Kasvatus. 55: 3–5