
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi (MoLeWe UEF)
Ryhmän kuvaus
Tutkimuksemme keskittyy motivaatioon (esim. tavoitteet, odotukset, kiinnostukset, arvostukset), oppimiseen (esim. tietojen ja taitojen kehittyminen, tehtäväsuoritukset, opintomenestys) ja hyvinvointiin (esim. emootiot, opiskeluinto, uupumus, perfektionistiset taipumukset) yleisesti ja erityisesti matematiikkaan liittyen.
Tavoitteenamme on siten hankkia uutta tietoa motivaation, oppimisen ja hyvinvoinnin
- yksilöllisistä eroista
- kehityksellisyydestä
- tilannekohtaisesta dynamiikasta
- ennustajista ja seurauksista
- kontekstuaalisuudesta
Ajankohtaista
-
Tutkimus: Tavoitteet ja huolet pandemian aikana
Kasvatus-lehdessä julkaistussa artikkelissamme tutkimme yliopisto-opiskelijoiden perfektionismia, opiskelustressiä ja hallintakeinoja… -
Tutkimus: Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio pandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta
Selvitimme, minkälaisia motivaatioprofiileja yliopisto-opiskelijoilla voidaan tunnistaa pandemian aikana ja minkälaisia toiveita eri tavoin… -
Tutkimus: Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio, etäopetuskokemukset ja hyvinvointi pandemian aikana
Kun pandemia siirsi opetuksen verkkoon sekä opiskelijat kampukselta kotiin, huolet yliopisto-opiskelijoiden kokemista paineista ja hyvinvoinnista… -
HS 21.9.2022 | Aihetta huoleen
Perfektionismi ei ole vain virheettömän suorituksen tavoittelua. Siihen kuuluu myös raskas huoli suoriutumisesta, ja juuri sen lisääntymisestä…
Tutkimusyhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Jyväskylän yliopistosta, Oulun yliopistosta, Åbo Akademista ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tarkastelemme oppimista ja sen tukemista eri näkökulmista elämänkulun eri vaiheissa. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja välineisiin sekä myös yhteiskunnan asettamiin oppimisvaatimuksiin ja odotuksiin.
Avainsanat
Professorit
-
Markku Niemivirta
ProfessoriFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Jaana Viljaranta
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka
Vanhemmat tutkijat
-
Heta Tuominen
AkatemiatutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Riikka Hirvonen
YliopistotutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Tutkijatohtorit
Väitöskirjatutkijat
-
Hans Lehikoinen
VäitöskirjatutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Minna Ikävalko
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka -
Fiia Söderholm
VäitöskirjatutkijaItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Rantakylän normaalikoulu, Vuosiluokat 1-9 -
Anna Kuusi
VäitöskirjatutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Henriikka Juntunen
VäitöskirjatutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Tukihenkilöstö
Julkaisut
65 kappaletta-
Achievement emotions and arithmetic fluency – Development and parallel processes during the early school years
Rawlings, Anna Maria; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tuominen, Heta; Mononen, Riikka. 2023. Learning and instruction. 86: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Adolescents’ Stress and Depressive symptoms and Their Associations with Psychological Flexibility before Educational Transition
Puolakanaho, Anne; Muotka, Joona S; Lappalainen, Raimo; Lappalainen, Päivi; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona. 2023. Journal of adolescence. [Epub ahead of print 10 April 2023]: 1-15 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Temperament and symptoms of stress and depression among adolescents: The mediating role of psychological flexibility
Puolakanaho, Anne; Muotka, Joona S.; Lappalainen, Raimo; Hirvonen, Riikka; Lappalainen, Päivi; Kiuru, Noona. 2023. Journal of affective disorders reports. 12: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
iSeeNumbers project report - Main findings and recommendations for practice
Mononen, Riikka; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku; Rawlings, Anna Maria; Tapola, Anna; Tuominen, Heta. 2023. . . University of Oslo D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
"Kun me harjoitellaan niin me kaikki opitaan" : Itä-Suomen yliopiston #Paraskoulu-hankkeen loppuraportti
Forsström, Sampo; Hägg, Samuli; Koskela, Hannu; Korkki, Jyrki; Vehviläinen, Sanna; Kiilakoski, Tomi; Lanas, Maija; Norrena, Juho; Haring, Minna; Mononen, Mika; Saastamoinen, Ulla; Ruotsalainen, Päivi; Leskisenoja, Eliisa; Sandberg, Erja; Äikäs, Aino; Ikävalko, Minna; Kovanen, Riina; Sointu, Erkko; Karkkulainen, Juha; Kotro, Kimmo; Pursiainen, Juuso; Tissari-Harinen, Marjo; Vähäkoski, Hannu; Pelkonen, Markku. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona. 2022. Learning and individual differences. 97: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Does mathematics anxiety moderate the effect of problem difficulty on cognitive effort?
Throndsen, Terje Ulv; Lindskog, Marcus; Niemivirta, Markku; Mononen, Riikka. 2022. Scandinavian journal of psychology. 63: 601-608 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Dropout intentions in secondary education: Student temperament and achievement motivation as antecedents
Anttila, Satu; Lindfors, Heidi; Hirvonen, Riikka; Määttä, Sami; Kiuru, Noona. 2022. Journal of adolescence. 2023; 95: 248-263 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä