
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi (MoLeWe UEF)
Tutkimuksemme keskittyy motivaatioon (esim. tavoitteet, odotukset, kiinnostukset, arvostukset), oppimiseen (esim. tietojen ja taitojen kehittyminen, tehtäväsuoritukset, opintomenestys) ja hyvinvointiin (esim. emootiot, opiskeluinto, uupumus, perfektionistiset taipumukset) yleisesti ja erityisesti matematiikkaan liittyen.
Tavoitteenamme on siten hankkia uutta tietoa motivaation, oppimisen ja hyvinvoinnin
- yksilöllisistä eroista
- kehityksellisyydestä
- tilannekohtaisesta dynamiikasta
- ennustajista ja seurauksista
- kontekstuaalisuudesta
Yhteydenotot: Heta Tuominen ([email protected])
Ajankohtaista
-
KM Minna Ikävalko, väitös 14.6.2025
Myönteiset kokemukset oppimistilanteissa vaikuttavat positiivisesti oppilaiden varmuuteen säädellä tarkkaavuutta ja tunteita -
Heta Tuominen kasvatustieteen professoriksi
Motivaation ja hyvinvoinnin tutkimuksista voi ammentaa keinoja muovata oppimisympäristöä vähemmän suorituskeskeiseksi. -
KM Fiia Söderholm, väitös 6.6.2025
Uupumus lisääntyy ja kouluun kiinnittyminen vähenee lukio-opintojen aikana – tuen kohdentamiseen kiinnitettävä enemmän huomiota -
Itä-Suomen yliopisto palkitsi Vuoden viestijät 2024
Vuoden viestijä -palkinto myönnettiin filosofisessa tiedekunnassa Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi (MoLeWe UEF) -tutkimuskollektiiville.…
Projektit
-
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
-
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
Tutkimusyhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Turun yliopistosta, Åbo Akademista ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa DIGS -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja -välineisiin sekä myös digitalisaation asettamiin vaatimuksiin ja odotuksiin eri konteksteissa ja eri elämänalueilla, kuten työssä, koulutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa.
Avainsanat
Professorit
-
Markku Niemivirta
ProfessoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Jaana Viljaranta
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Heta Tuominen
ProfessoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Vanhemmat tutkijat
Tutkijatohtorit
Väitöskirjatutkijat
-
Minna Ikävalko
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Fiia Söderholm
YliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Anna Kuusi
VäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Henriikka Juntunen
VäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Juho Tiainen
ProjektisuunnittelijaFysiikan ja matematiikan laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
Julkaisut
104 kappaletta-
A Person-Centered Study of Construction Sector Workers' Goal Orientation Profiles and Their Connections to Approaches to Learning, Self-efficacy, and Work Engagement
Puhakka, Ilmari J A; Niemivirta, Markku; Postareff, Liisa; Nokelainen, Petri. 2025. Vocations and learning. 18: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Aitoja kohtaamisia koulussa
Peltonen, Heini; Viljaranta, Jaana; Salminen, Jenni. 2025. Kasvatus & Aika. 19: 52-67 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Development of Self-Regulatory Efficacy Sources During a School Year : The Role of Gender, Support for Learning, Individual Strengths and Associations with Self-Regulatory Efficacy
Ikävalko, Minna. 2025. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology G5 Artikkeliväitöskirja -
Lapset ja nuoret hyvinvointialueiden alueellisissa opiskeluhuoltosuunnitelmissa
Heiskanen, Noora; Viljaranta, Jaana; Moisio, Päivi. 2025. Kasvatus. 56: 288-307 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lower Secondary Students’ Well-Being Profiles: Stability, Transitions, and Connections with Teacher–Student, and Student–Student Relationships
Saxer, Katja; Tuominen, Heta; Schnell, Jakob; Mori, Julia; Niemivirta, Markku. 2025. Child and youth care forum. [Epub ahead of print 07 Aug 2025]: 1-30 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Motivaation, hyvinvoinnin ja yksilöllistymisen väliset yhteydet ammatillisessa koulutuksessa
Lännenmäki, Minna; Tuominen, Heta; Ihantola, Petri. 2025. Ammattikasvatuksen aikakauskirja. [Online first 2025-06-17]: 1-20 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opiskeluhuolto nuorten hyvinvointia tukemassa
Tuominen, Heta. 2025. Kasvatus. 56: 269–270 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Oppilaiden kouluinnon ja -uupumuksen profiilit: Erot oppimisen itsesäätelyn minäpystyvyydessä ja moniammatillisessa hyvinvoinnin tuessa
Holmström, Anni; Tuominen, Heta; Laasanen, Miia; Veermans, Marjaana. 2025. Kasvatus. 56: 362-379 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Perfectionistic profiles and well-being in general upper secondary education: The moderating role of perceived support
Kuusi, Anna; Hirvonen, Riikka; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta. 2025. International journal of educational research. 134: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Primary school students' profiles of self-regulatory efficacy sources—Transitions and association with self-regulatory efficacy
Ikävalko, Minna; Widlund, Anna; Viljaranta, Jaana; Lazarides, Rebecca; Lambert, Matthew C; Sointu, Erkko T. 2025. Learning and individual differences. 120: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä