 
            Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi (MoLeWe UEF)
Tutkimuksemme keskittyy motivaatioon (esim. tavoitteet, odotukset, kiinnostukset, arvostukset), oppimiseen (esim. tietojen ja taitojen kehittyminen, tehtäväsuoritukset, opintomenestys) ja hyvinvointiin (esim. emootiot, opiskeluinto, uupumus, perfektionistiset taipumukset) yleisesti ja erityisesti matematiikkaan liittyen.
Tavoitteenamme on siten hankkia uutta tietoa motivaation, oppimisen ja hyvinvoinnin
- yksilöllisistä eroista
- kehityksellisyydestä
- tilannekohtaisesta dynamiikasta
- ennustajista ja seurauksista
- kontekstuaalisuudesta
Yhteydenotot: Heta Tuominen ([email protected])
Ajankohtaista
- 
					 Matematiikassa menestyy kun usko omaan osaamiseen vahvistuu ja koeahdistus pysyy kurissa – yhteisopetus ei tuo oppimiseen merkittävää eroa Matematiikassa menestyy kun usko omaan osaamiseen vahvistuu ja koeahdistus pysyy kurissa – yhteisopetus ei tuo oppimiseen merkittävää eroaMatematiikassa menestyy kun usko omaan osaamiseen vahvistuu ja koeahdistus pysyy kurissa – yhteisopetus ei tuo oppimiseen merkittävää eroaVäitöskirjatutkija Hans Lehikoinen tarkasteli matematiikan minäpystyvyyden, koeahdistuksen ja osaamisen välisiä suhteita sekä yhteisopettajuuden…
- 
					 Opettajien, perheen ja ystävien tuki tärkeää lukiolaisille Opettajien, perheen ja ystävien tuki tärkeää lukiolaisilleOpettajien, perheen ja ystävien tuki tärkeää lukiolaisilleVäitöskirjatutkija Anna Kuusi selvitti tutkimuksessaan lukiolaisten perfektionismin, hyvinvoinnin ja tuen yhteyksiä.
- 
					 KM Minna Ikävalko, väitös 14.6.2025 KM Minna Ikävalko, väitös 14.6.2025KM Minna Ikävalko, väitös 14.6.2025Myönteiset kokemukset oppimistilanteissa vaikuttavat positiivisesti oppilaiden varmuuteen säädellä tarkkaavuutta ja tunteita
- 
					 Heta Tuominen kasvatustieteen professoriksi Heta Tuominen kasvatustieteen professoriksiHeta Tuominen kasvatustieteen professoriksiMotivaation ja hyvinvoinnin tutkimuksista voi ammentaa keinoja muovata oppimisympäristöä vähemmän suorituskeskeiseksi.
Projektit
- 
                                        
                         Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027 Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
- 
                                        
                         Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030 Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
Tutkimusyhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
 MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Turun yliopistosta, Åbo Akademista, Jyväskylän yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Turun yliopistosta, Åbo Akademista, Jyväskylän yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS)

Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa DIGS -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja -välineisiin sekä myös digitalisaation asettamiin vaatimuksiin ja odotuksiin eri konteksteissa ja eri elämänalueilla, kuten työssä, koulutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa.
Avainsanat
Professorit
- 
        
                              Heta TuominenProfessoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
- 
        
                            
                        Markku NiemivirtaVieraileva tutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
- 
        
                              Jaana ViljarantaProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Vanhemmat tutkijat
Tutkijatohtorit
- 
        
                              Anna Maria RawlingsTutkijatohtoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
- 
        
                              Fiia SöderholmYliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
- 
        
                              Minna IkävalkoTutkijatohtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
- 
        
                              Anna KuusiVäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
- 
        
                              Henriikka JuntunenVäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
- 
        
                              Juho TiainenProjektisuunnittelijaFysiikan ja matematiikan laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
Julkaisut
108 kappaletta- 
                                            
                                                A Person-Centered Study of Construction Sector Workers' Goal Orientation Profiles and Their Connections to Approaches to Learning, Self-efficacy, and Work EngagementPuhakka, Ilmari J A; Niemivirta, Markku; Postareff, Liisa; Nokelainen, Petri, 2025, Vocations and learning, 18, 1, 4. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Aitoja kohtaamisia koulussaPeltonen, Heini; Viljaranta, Jaana; Salminen, Jenni, 2025, Kasvatus & Aika, 19, 1, 52-67. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Career Adaptability in General Upper Secondary Education: The Role of SES, Gender, and Socioemotional FactorsNuutinen, Hanna; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Souto, Anne-Mari; Lappalainen, Kristiina, 2025, Journal of career assessment, [Epub ahead of print September 9, 2025], 1-19. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Development of Self-Regulatory Efficacy Sources During a School Year : The Role of Gender, Support for Learning, Individual Strengths and Associations with Self-Regulatory EfficacyIkävalko, Minna, 2025, Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology. G5 Artikkeliväitöskirja
- 
                                            
                                                Distributed Pedagogical Leadership and Quality in Early Childhood EducationHeıkka, Johanna; Hirvonen, Riikka; Muteweri, Evelyn, 2025, Research in educational administration & leadership, 10, 3, 723-769. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Individual differences in fifth graders' math motivation – stability and change across the school yearSandman, Mathilda; Widlund, Anna; Viljaranta, Jaana; Korhonen, Johan, 2025, Learning and individual differences, 123, 102784. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Lapset ja nuoret hyvinvointialueiden alueellisissa opiskeluhuoltosuunnitelmissaHeiskanen, Noora; Viljaranta, Jaana; Moisio, Päivi, 2025, Kasvatus, 56, 3, 288-307. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Longitudinal relations between mathematics self-efficacy, test anxiety, and performance in co- and solo-taught classroomsLehikoinen, Hans; Tuominen, Heta; Väisänen, Pertti; Niemivirta, Markku; Viljaranta, Jaana, 2025, Scandinavian journal of educational research, [Epub ahead of print 17 Sep 2025], 1-18. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Lower Secondary Students’ Well-Being Profiles: Stability, Transitions, and Connections with Teacher–Student, and Student–Student RelationshipsSaxer, Katja; Tuominen, Heta; Schnell, Jakob; Mori, Julia; Niemivirta, Markku, 2025, Child and youth care forum, [Epub ahead of print 07 Aug 2025], 1-30. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
                                            
                                                Motivaation, hyvinvoinnin ja yksilöllistymisen väliset yhteydet ammatillisessa koulutuksessaLännenmäki, Minna; Tuominen, Heta; Ihantola, Petri, 2025, Ammattikasvatuksen aikakauskirja, [Online first 2025-06-17], 1-20. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
