SILLAT -hanke sujuvan opiskelun tukemiseksi ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi profiilikuva

Päättynyt 01.01.2021 - 31.12.2023
Koulutuspalvelut, Yliopistopalvelut

SILLAT -hanke sujuvan opiskelun tukemiseksi ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi rahoittajan logo

OKM:n erityisavustus koronaepidemian vuoksi tarvittaviin toimenpiteisiin korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja opiskelijahyvinvoinnin tuen vahvistamiseksi vv. 2021-2022 sekä Sillat II -jatkohanke tukemaan opiskelioiden oppimisvajetta, sujuvaa opiskelua ja opiskelijahyvinvointia UEFissa vv. 2022-2023.

SILLAT I (2021-2022):  Osahankkeet

• Yhteyshenkilö: pääsihteeri Sanna Heinonen (paasihteeri@isyy.fi), hankekoordinaattori Riina Pääkkönen (riina.paakkonen@isyy.fi)
  2. Opiskelijoiden liikuntapalvelut / Sykettä, Joensuu / Aktiivinen arki pienryhmä yksinäisyydestä kärsiville sekä arjen hallinnassa haasteita kohtaaville opiskelijoille. Liikuntaneuvontapalveluja opiskelijoille. | Sykettä korkeakoululiikunta, Joensuu -verkkosivut (avautuu uuteen välilehteen)
    • Yhteyshenkilö: liikuntasuunnittelija Heli Aalto (liikuntasuunnittelija@isyy.fi)
  3. Opiskelijoiden liikuntapalvelut / Sykettä, Kuopio / Lempeästi liikkeelle ryhmä tarjoaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämispalveluja opiskelijoille tavoitteena vähentää yksinäisyyden tunnetta ja saada vertaistukea pienryhmässä, yhteisöllisyyden lisäämistä matalan kynnyksen palvelujen avulla sekä motivoida opiskelijat huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja kartuttaa heidän sosiaalisia taitojaan. Liikuntaneuvontapalveluja opiskelijoille. | Sykettä korkeakoululiikunta, Kuopio -verkkosivut (avautuu uuteen välilehteen)
    • Yhteyshenkilö: liikuntasuunnittelija Sirpa Risto (liikuntasuunnittelija.kuopio@isyy.fi)
  4. Opintopalvelut, kansainväliset liikkuvuuspalvelut / Kansainväliset opiskelijat poikkeustilanteessa, tukitoimia.
    • Yhteyshenkilö: kv.asioiden koordinaattori Anna Jetsu (anna.jetsu@uef.fi)
  5. Opintopalvelut, ohjaus- ja opiskeluhyvinvointipalvelut / Matalan kynnyksen digitaalisen kontaktipisteen toteutus opiskelijoille (TUUDO-mobiilisovellus) sekä koulutusta ja tukea opiskelu- ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseksi, yhteisöllisyyttä lisääviä aktiviteetteja ja tukitoimia opiskelijoille sekä vertaistuutoroinnin vahvistaminen ja tuutorikoulutuksiin liittyvät tukitoimet.
    • Student2Student -vertaisohjaus (projektin vastuuhenkilö Marinia Sorjonen-Ward, marinia.sorjonen-ward@uef.fi)
    • Opintopsykologipalveluja
    • Opintoverstas -pienryhmäpilotteja (Joensuun seudun erilaiset oppijat ry.)
    • Yhteyshenkilö: opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen (tuija.pasanen@uef.fi)
  6. Soveltavan kasvatustieteen ja opettajakoulutuksen osasto (Skope) / Parempaan yhteistyöhön vertaistuutoreiden ja opettajatuutoreiden keskinäisessä toiminnassa (Pilotti: Uefin opettajakoulutuksen tuutorointiohjelman kehittäminen).
    • Yhteyshenkilö: projektitutkija Ville Tahvanainen (ville.tahvanainen@uef.fi)

SILLAT II (2022-2023): Osahankkeet

1. Ylioppilaskunta ISYY / Matalan kynnyksen tukitoimia ja neuvontaa opiskelijoille opiskelun arjessa, työelämävalmiuksiin liittyvissä asioissa sekä opiskelukyvyn ylläpitämiseen ja jaksamiseen liittyen. | ISYYn Sillat -osahankkeen verkkosivut (avautuu uuteen välilehteen). Sillat II -hanketoimet olivat jatkoa ensimmäisen hankkeen toimille.
    • Yhteyshenkilö: pääsihteeri Sanna Heinonen (paasihteeri@isyy.fi), myöhemmin Helena Kansanen. Hankekoordinaattori Riina Pääkkönen (riina.paakkonen@isyy.fi)
  2. Opiskelijoiden liikuntapalvelut / Sykettä, Joensuu /  Liikuntaneuvontapalveluja opiskelijoille. | Sykettä korkeakoululiikunta, Joensuu -verkkosivut (avautuu uuteen välilehteen)
  3. Opiskelijoiden liikuntapalvelut / Sykettä, Kuopio / Liikuntaneuvontapalveluja opiskelijoille. | Sykettä korkeakoululiikunta, Kuopio -verkkosivut (avautuu uuteen välilehteen)
  4. Opintopalvelut / Opintopalvelut koordinoi hankekokonaisuutta ja ensimmäisessä hankkeessa käynnistettyjä toimia jatkettiin. Lisäksi Joensuun kampukselle palkattiin hankkeesta 3. opintopsykologi, jatkettiin Student2Student -vertaisohjaustoimintaa, jatkettiin Uuden opiskelijan neuvontapalvelun kehittämistoimia kesällä 2023 (pilotointi kesällä 2022) ja tuettiin vertaistuutorointia sekä Uuden opiskelijan palveluiden kesäajan toimintaa.

Hankkeen viestintäkanavat

Hankkeen edistymisestä, tapahtumista ja toimista tiedotetaan yliopiston ja ISYYn kanavissa (KAMU ja Yammer) sekä osatoteuttajien toimesta niiden omissa kanavissa hankkeen aikana. Hankkeelle perustettiin omat verkkosivut.

Tietosuojaseloste

Yksityiskohtainen tietosuojaseloste (päivitys 31.3.2022) löytyy tämän verkkosivun lopusta.

Osahankkeet tekevät yhteistyötä keskenään ja tukevat UEFin muuta opiskelijoiden ohjaus- ja  hyvinvointitoimintaa.

Hankkeen loppuseminaari: 18.12.2023 klo 12-14 (teams). Kutsu ja Ohjelma (vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla).

Tiedote / Uefin uutinen 8.12.2023.

Hankkeen koordinaatio/yhteystiedot: opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen (tuija.pasanen@uef.fi), opintopalvelut.

Tiedostot

3 kappaletta