Tarkenna hakuasi

Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana profiilikuva

Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana

Projekti
01.09.2022 - 31.08.2027
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Suomen Akatemia

Johtajat

Tämän Suomen Akatemian rahoittaman Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen (WELL2)  -akatemiatutkijahankkeen (2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.

Hankkeessa kerätään kattava neljän vuoden pitkittäisaineisto opiskelijoiden motivaation, perfektionismin ja hyvinvoinnin kehityksestä, jota täydennetään kaupunki- ja koulutason tiedoilla opiskeluhuollon resursseista sekä kokemusotantamenetelmän avulla kerätyllä intensiivisellä aineistolla opiskelijoiden tilannekohtaisesta motivaatiosta ja tunteista.

Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tärkeää tietoa toisen asteen opiskelijoiden motivaation ja hyvinvoinnin kehityksestä ja yhteyksistä niin opiskelijan tilannekohtaisiin tunnekokemuksiin kuin koettuun opiskeluhuollon palvelujen tarpeeseen. Tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää opiskeluhuollon palvelujen kehittämiseen.

Seuraa LinkedIn– tai X-tiliäni, jos haluat kuulla tutkimushankkeen uutisia.

Ajankohtaista

Yhteistyö

  • Tekeillä olevat väitöskirjat:

    • Anna Kuusi, Itä-Suomen yliopisto: ”Perfectionism, achievement striving, and study-related well-being during secondary education: Gender differences and developmental dynamics”
    • Henriikka Juntunen, Itä-Suomen yliopisto: ”University students’ motivation and well-being: Longitudinal trajectories and situational appraisals”
    • Kukka-Maaria Polso, Helsingin yliopisto: ”Motivated to engage? The interplay of motivational development and behavioral engagement in adolescence”
    • Elina Sinkonen, Itä-Suomen yliopisto: ”Student engagement and burnout in upper secondary education: The role of support in promoting students’ academic well-being”


    Jos olet kiinnostunut tekemään väitöskirjaa hankkeessa
    , ota yhteyttä Heta Tuomiseen.

  • Pro gradu -tutkielmat:


    Jos olet kiinnostunut tekemään gradua hankkeessa
    , ota yhteyttä Heta Tuomiseen.

  • Konferenssiesitykset:

    • Tuominen, H., Kujala, E., Niemivirta, M., & Viljaranta, J. (2024). Lukiolaisten opiskeluhyvinvointi, koetut oppimisvaikeudet ja tuen tarpeet. Paper presented at the FERA Conference on Education, 21–22 November, Turku, Finland.
    • Tuominen, H., Kuusi, A., & Juntunen, H. (2024). Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen. Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana (WELL2). Poster presented at the Educational Science Poster Exhibition, University of Eastern Finland, 24–26 September, Joensuu, Finland.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2024). Perfectionistic profiles and well-being: The moderating role of perceived support. Poster presented at the Educational Science Poster Exhibition, University of Eastern Finland, 24–26 September, Joensuu, Finland.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2024). Perfectionistic profiles, academic well-being, and perceived support in upper secondary education. Paper presented at the International Conference on Motivation & Emotion, 28–30 August, Bern, Switzerland.
    • Tuominen, H., Kujala, E., Niemivirta, M., & Viljaranta, J. (2024). Academic well-being, perceived learning difficulties, and special educational teacher’s support in upper secondary school. Paper presented at the Annual Meeting of Research on Learning and Learning Difficulties (OPPIVA), 4–5 June, Joensuu, Finland.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2024). Perfectionistic profiles, academic well-being, and perceived support in upper secondary education. Paper presented at the Annual Meeting of Research on Learning and Learning Difficulties (OPPIVA), 4–5 June, Joensuu, Finland.
    • Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilien pysyvyys ja yhteydet perfektionismiin ja hyvinvointiin. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Perfektionismi lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa: Erot koulutusten ja sukupuolten välillä. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
    • Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Opiskelu-uupumuksen arviointi BAT-mittarilla: Toimivuus toisella asteella ja yliopistossa. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
    • Tuominen, H., Rasa, E., Kujala, E., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). School engagement and burnout profiles in upper secondary school: Associations with perceived learning difficulties. Paper presented at the Oppimis- ja oppimisvaikeustutkijatapaaminen, 5–6 October, Jyväskylä, Finland.
    • Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Stability of motivational profiles, the predictive role of perfectionism, and links to well-being. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Students’ perfectionism: Gender differences and development in upper secondary education. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
    • Polso, K.-M., Tuominen, H., Ihantola, P., & Niemivirta, M. (2023). Networks and dynamics of secondary students’ momentary expectancies, values, costs, and engagement. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
    • Tiedote tutkimuksesta nuorille löytyy täältä (pdf)
    • Tiedote tutkimuksesta huoltajille löytyy täältä (pdf)
    • Kirje tutkimuksesta oppilaitoksille löytyy täältä (pdf)
    • Information om studien finns här (pdf)
    • Brev till läroanstalter finns här (pdf)
    • Research information can be found here (pdf)
  • Toisen asteen oppilaitokset ovat tervetulleita mukaan tutkimukseen! Jos olette oppilaitoksessanne kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen, voitte täyttää ilmoittautumislomakkeen tai ottaa suoraan yhteyttä päätutkijaan. Kiitos!

Avainsanat

Julkaisut

18 kappaletta