
Rahoittajat
Päärahoittaja

Johtajat
Tämän Suomen Akatemian rahoittaman akatemiatutkijahankkeen (2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Hankkeessa kerätään kattava neljän vuoden pitkittäisaineisto opiskelijoiden motivaation, perfektionismin ja hyvinvoinnin kehityksestä, jota täydennetään kaupunki- ja koulutason tiedoilla opiskeluhuollon resursseista sekä kokemusotantamenetelmän avulla kerätyllä intensiivisellä aineistolla opiskelijoiden tilannekohtaisesta motivaatiosta ja tunteista.
Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tärkeää tietoa toisen asteen opiskelijoiden motivaation ja hyvinvoinnin kehityksestä ja yhteyksistä niin opiskelijan tilannekohtaisiin tunnekokemuksiin kuin koettuun opiskeluhuollon palvelujen tarpeeseen. Tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää opiskeluhuollon palvelujen kehittämiseen.
Seuraa Twitterissä tiliä @Heta_Tuominen, jos haluat kuulla tutkimushankkeen uutisia.
Ajankohtaista
-
Uusi tutkimushanke: Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen
Tämän Suomen Akatemian rahoittaman akatemiatutkijahankkeen tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja hyvinvoinnin kehityksellistä… -
HS 21.9.2022 | Aihetta huoleen
Perfektionismi ei ole vain virheettömän suorituksen tavoittelua. Siihen kuuluu myös raskas huoli suoriutumisesta, ja juuri sen lisääntymisestä… -
Tutkimus: Lukiolaisten perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Lukiolaisten kokemat paineet, hyvinvointi ja erityisesti opiskelu-uupumus ovat herättäneet viime aikoina paljon keskustelua ja huolta. On havaittu,… -
Tutkimus: Tuen yhteys kouluun kiinnittymisen profiileihin lukiossa
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että heikosti kiinnittyneet opiskelijat kokivat saavansa vähemmän tukea kuin korkeasti tai keskitasoisesti…
-
Tekeillä olevat väitöskirjat:
- Anna Kuusi, Itä-Suomen yliopisto: ”Perfectionism, achievement striving, and study-related well-being during secondary education: Gender differences and developmental dynamics”
- Kukka-Maaria Polso, Helsingin yliopisto: ”Motivated to engage? The interplay of motivational development and behavioral engagement in adolescence”
Jos olet kiinnostunut tekemään väitöskirjaa hankkeessa, ota yhteyttä Heta Tuomiseen. -
Tekeillä olevat pro gradu -tutkielmat:
- Emmi Kujala, Itä-Suomen yliopisto: ”Koetut oppimisvaikeudet sekä niiden yhteys opiskeluhyvinvointiin toisella asteella”
Jos olet kiinnostunut tekemään gradua hankkeessa, ota yhteyttä Heta Tuomiseen. -
Konferenssiesitykset:
- Tuominen, H., Rasa, E., Kujala, E., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). School engagement and burnout profiles in upper secondary school: Associations with perceived learning difficulties. Paper to be presented at the Oppimis- ja oppimisvaikeustutkijatapaaminen, 5–6 October, Jyväskylä, Finland.
- Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Students’ perfectionism: Gender differences and development in upper secondary education. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
- Polso, K.-M., Tuominen, H., Ihantola, P., & Niemivirta, M. (2023). Networks and dynamics of secondary students’ momentary expectancies, values, costs, and engagement. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
Avainsanat
Johtajat
Väitöskirjatutkijat
-
Anna Kuusi
VäitöskirjatutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Henriikka Juntunen
VäitöskirjatutkijaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Tukihenkilöstö
-
Emmi Kujala
TutkimusavustajaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Hanna Pulkkinen
TutkimusavustajaFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Yhteistyökumppanit UEF
-
Jaana Viljaranta
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka -
Anna Maria Rawlings
TutkijatohtoriFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto -
Fiia Söderholm
LehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Rantakylän normaalikoulu, Vuosiluokat 1-9 -
Markku Niemivirta
ProfessoriFilosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Julkaisut
11 kappaletta-
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 -
Teachers’ work engagement and burnout profiles: Associations with sense of efficacy and interprofessional collaboration in school
Holmström, Anni; Tuominen, Heta; Laasanen, Miia; Veermans, Marjaana. 2023. Teaching and teacher education. 132: -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262 -
Reciprocal effects of mathematics performance, school engagement and burnout during adolescence
Widlund, Anna; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2022. British journal of educational psychology. 2023; 93: 183-197 -
Tutkijalta suoraan kuultua: Heta Tuominen, akatemiatutkija Itä-Suomen yliopistosta
Tuominen, Heta. 2022. Kasvatus. 53: 437–440 -
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa
Tuominen, Heta; Pikkarainen, Paavo; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2022. Kasvatus. 53: 547-552 -
Kiinnostus ja kuormitus lukion matematiikan opinnoissa
Niemivirta, Markku; Pulkka, Antti-Tuomas; Rawlings, Anna Maria; Tapola, Anna; Tuominen, Heta. 2021. Psykologia. 56: 600-616 -
Täydellisyyteen pyrkimistä ja huolta omista suorituksista? Lukiolaisten perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Tuominen, Heta; Kuusi, Anna; Pulkka, Antti-Tuomas; Tapola, Anna; Niemivirta, Markku. 2021. Kasvatus. 52: 209-222 -
Motivation across a transition: Changes in achievement goal orientations and academic well-being from elementary to secondary school
Tuominen, Heta; Niemivirta, Markku; Lonka, Kirsti; Salmela-Aro, Katariina. 2020. Learning and individual differences. 79: 101854