Rahoittajat
Päärahoittaja
Johtajat
Tämän Suomen Akatemian rahoittaman Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen (WELL2) -akatemiatutkijahankkeen (2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Hankkeessa kerätään kattava neljän vuoden pitkittäisaineisto opiskelijoiden motivaation, perfektionismin ja hyvinvoinnin kehityksestä, jota täydennetään kaupunki- ja koulutason tiedoilla opiskeluhuollon resursseista sekä kokemusotantamenetelmän avulla kerätyllä intensiivisellä aineistolla opiskelijoiden tilannekohtaisesta motivaatiosta ja tunteista.
Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tärkeää tietoa toisen asteen opiskelijoiden motivaation ja hyvinvoinnin kehityksestä ja yhteyksistä niin opiskelijan tilannekohtaisiin tunnekokemuksiin kuin koettuun opiskeluhuollon palvelujen tarpeeseen. Tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää opiskeluhuollon palvelujen kehittämiseen.
Seuraa LinkedIn– tai X-tiliäni, jos haluat kuulla tutkimushankkeen uutisia.
Ajankohtaista
-
Lukiovuosien haastavuus tulisi huomioida paremmin – opiskelijoiden uupumusta voidaan ehkäistä oikeilla toimenpiteillä
Väitöskirjatutkija Fiia Söderholm selvitti tutkimuksessaan lukiolaisten saaman tuen, koulu-uupumuksen ja koulutukseen kiinnittymisen yhteyksiä… -
Perfektionistin itsekritiikki nakertaa hyvinvointia jo yläkoulussa
Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyössä tehdyssä tutkimuksessa yhdeksäsluokkalaisilla tunnistettiin neljä perfektionismiprofiilia,… -
Kirjoittajakutsu opiskeluhuolto-teemanumeroon
Kirjoittajakutsu Kasvatuksen teemanumeroon 3/2025: ”Opiskeluhuolto lasten ja nuorten oppimista sekä hyvinvointia tukemassa” on julkaistu!… -
Politiikasta.fi: Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen?
Toisen asteen opintojen aikaista hyvinvointia ja motivaatiota sekä opiskeluhuollon roolia tutkitaan ajankohtaisessa akatemiatutkijahankkeessa.
Yhteistyö
-
Tekeillä olevat väitöskirjat:
- Anna Kuusi, Itä-Suomen yliopisto: ”Perfectionism, achievement striving, and study-related well-being during secondary education: Gender differences and developmental dynamics”
- Henriikka Juntunen, Itä-Suomen yliopisto: ”University students’ motivation and well-being: Longitudinal trajectories and situational appraisals”
- Kukka-Maaria Polso, Helsingin yliopisto: ”Motivated to engage? The interplay of motivational development and behavioral engagement in adolescence”
Jos olet kiinnostunut tekemään väitöskirjaa hankkeessa, ota yhteyttä Heta Tuomiseen. -
Pro gradu -tutkielmat:
- Emmi Kujala, Itä-Suomen yliopisto, 2024: Koetut oppimisvaikeudet, erityisopettajan tuki ja opiskeluhyvinvointi toisen asteen opiskelijoilla – henkilösuuntautunut näkökulma
Jos olet kiinnostunut tekemään gradua hankkeessa, ota yhteyttä Heta Tuomiseen. -
Konferenssiesitykset:
- Tuominen, H., Kuusi, A., & Juntunen, H. (2024). Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen. Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana (WELL2). Poster presented at the Educational Science Poster Exhibition, University of Eastern Finland, 24–26 September, Joensuu, Finland.
- Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2024). Perfectionistic profiles and well-being: The moderating role of perceived support. Poster presented at the Educational Science Poster Exhibition, University of Eastern Finland, 24–26 September, Joensuu, Finland.
- Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2024). Perfectionistic profiles, academic well-being, and perceived support in upper secondary education. Paper presented at the International Conference on Motivation & Emotion, 28–30 August, Bern, Switzerland.
- Tuominen, H., Kujala, E., Niemivirta, M., & Viljaranta, J. (2024). Academic well-being, perceived learning difficulties, and special educational teacher’s support in upper secondary school. Paper presented at the Annual Meeting of Research on Learning and Learning Difficulties (OPPIVA), 4–5 June, Joensuu, Finland.
- Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2024). Perfectionistic profiles, academic well-being, and perceived support in upper secondary education. Paper presented at the Annual Meeting of Research on Learning and Learning Difficulties (OPPIVA), 4–5 June, Joensuu, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilien pysyvyys ja yhteydet perfektionismiin ja hyvinvointiin. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Perfektionismi lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa: Erot koulutusten ja sukupuolten välillä. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Opiskelu-uupumuksen arviointi BAT-mittarilla: Toimivuus toisella asteella ja yliopistossa. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Tuominen, H., Rasa, E., Kujala, E., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). School engagement and burnout profiles in upper secondary school: Associations with perceived learning difficulties. Paper presented at the Oppimis- ja oppimisvaikeustutkijatapaaminen, 5–6 October, Jyväskylä, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Stability of motivational profiles, the predictive role of perfectionism, and links to well-being. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
- Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Students’ perfectionism: Gender differences and development in upper secondary education. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
- Polso, K.-M., Tuominen, H., Ihantola, P., & Niemivirta, M. (2023). Networks and dynamics of secondary students’ momentary expectancies, values, costs, and engagement. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
-
- Ajankohtaista, UEF, ”Lukiovuosien haastavuus tulisi huomioida paremmin – opiskelijoiden uupumusta voidaan ehkäistä oikeilla toimenpiteillä”, 31.10.2024, https://www.uef.fi/fi/artikkeli/lukiovuosien-haastavuus-tulisi-huomioida-paremmin-opiskelijoiden-uupumusta-voidaan-ehkaista-oikeilla
- Ajankohtaista, UEF, ”Kasvatustieteellinen tutkimus laajasti esillä Joensuussa osana Sivistyksen teemavuotta”, 25.9.2024, https://www.uef.fi/fi/artikkeli/kasvatustieteellinen-tutkimus-laajasti-esilla-joensuussa-osana-sivistyksen-teemavuotta
- Ajankohtaista, UEF, ”Perfektionistin itsekritiikki nakertaa hyvinvointia jo yläkoulussa”, 2.5.2024, https://www.uef.fi/fi/artikkeli/perfektionistin-itsekritiikki-nakertaa-hyvinvointia-jo-ylakoulussa
- Pääkirjoitus, Kasvatus 2/2024, ”Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen”, 15.4.2024, https://journal.fi/kasvatus/article/view/144807
- Ajankohtaista, UEF, ”Yläkoulussa motivaatio eri oppiaineita kohtaan jakautuu sukupuolien mukaan”, 28.2.2024, https://www.uef.fi/fi/artikkeli/ylakoulussa-motivaatio-eri-oppiaineita-kohtaan-jakautuu-sukupuolien-mukaan
- Blogikirjoitus, MoLeWe, Anna Widlund, ”Short- and long-term changes in adolescents’ motivational beliefs”, 15.2.2024, https://www.molewe.net/post/short-and-long-term-changes-in-adolescents-motivational-beliefs
- Artikkeli, Politiikasta.fi, “Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Nuorten motivaatio, perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi”, 20.11.2023, https://politiikasta.fi/menestyksen-tavoittelua-vaikka-uupuen-nuorten-motivaatio-perfektionismi-ja-opiskeluhyvinvointi/
- Podcast, Yle Radio 1, Sari Valton keskustelusarja, “Irti itsekritiikistä ja perfektionismista!”, 13.6.2023, https://areena.yle.fi/podcastit/1-65630928
- Blogikirjoitus, MoLeWe, Fiia Söderholm, ”Kohti koko lukio-opintojen kestävää kiinnittymistä – tuen yhteys kouluun kiinnittymisen profiileihin”, 26.4.2023: https://www.molewe.net/post/tuen-yhteys-kouluun-kiinnittymisen-profiileihin
- Toimitus, & Tuominen, H. (2022). Tutkijalta suoraan kuultua: Heta Tuominen, akatemiatutkija Itä-Suomen yliopistosta. Kasvatus, 53(4), 437–440. https://journal.fi/kasvatus/article/view/122483
- Haastattelu, Helsingin Sanomat, 21.9.2022, “Aihetta huoleen”, https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009039715.html
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”Uusi tutkimushanke | New research project”, 21.9.2022, https://www.molewe.net/post/uusi-tutkimushanke-new-research-project
-
Toisen asteen oppilaitokset ovat tervetulleita mukaan tutkimukseen! Jos olette oppilaitoksessanne kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen, voitte täyttää ilmoittautumislomakkeen tai ottaa suoraan yhteyttä päätutkijaan. Kiitos!
Avainsanat
Julkaisut
18 kappaletta-
Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations
Widlund, Anna; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Learning and instruction. 91: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lower secondary students' perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being
Kuusi, Anna; Tuominen, Heta; Widlund, Anna; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku. 2024. Learning and individual differences. 110: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Motivational Profiles in Mathematics - Stability and Links with Educational and Emotional Outcomes
Widlund, Anna; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Contemporary educational psychology. 76: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen
Tuominen, Heta; Huttunen, Rauno. 2024. Kasvatus. 55: 111–112 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2024. Scandinavian journal of educational research. [EPub ahead of print 24 Oct 2024]: 1-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Developmental trajectories of school-beginners' ability self-concept, intrinsic value and performance in mathematics
Niemivirta, Markku; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana. 2023. British journal of educational psychology. 2024; 94: 441-459 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Nuorten motivaatio, perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Tuominen, Heta. 2023. Politiikasta.fi. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Teachers’ work engagement and burnout profiles: Associations with sense of efficacy and interprofessional collaboration in school
Holmström, Anni; Tuominen, Heta; Laasanen, Miia; Veermans, Marjaana. 2023. Teaching and teacher education. 132: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä