Rahoittajat
Päärahoittaja
Johtajat
Tämän Suomen Akatemian rahoittaman Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen (WELL2) -akatemiatutkijahankkeen (2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Hankkeessa kerätään kattava neljän vuoden pitkittäisaineisto opiskelijoiden motivaation, perfektionismin ja hyvinvoinnin kehityksestä, jota täydennetään kaupunki- ja koulutason tiedoilla opiskeluhuollon resursseista sekä kokemusotantamenetelmän avulla kerätyllä intensiivisellä aineistolla opiskelijoiden tilannekohtaisesta motivaatiosta ja tunteista.
Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tärkeää tietoa toisen asteen opiskelijoiden motivaation ja hyvinvoinnin kehityksestä ja yhteyksistä niin opiskelijan tilannekohtaisiin tunnekokemuksiin kuin koettuun opiskeluhuollon palvelujen tarpeeseen. Tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää opiskeluhuollon palvelujen kehittämiseen.
Seuraa LinkedIn– tai X-tiliäni, jos haluat kuulla tutkimushankkeen uutisia.
Ajankohtaista
-
Itä-Suomen yliopisto palkitsi Vuoden viestijät 2024
Vuoden viestijä -palkinto myönnettiin filosofisessa tiedekunnassa Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi (MoLeWe UEF) -tutkimuskollektiiville. -
Lukiovuosien haastavuus tulisi huomioida paremmin – opiskelijoiden uupumusta voidaan ehkäistä oikeilla toimenpiteillä
Väitöskirjatutkija Fiia Söderholm selvitti tutkimuksessaan lukiolaisten saaman tuen, koulu-uupumuksen ja koulutukseen kiinnittymisen yhteyksiä… -
Perfektionistin itsekritiikki nakertaa hyvinvointia jo yläkoulussa
Itä-Suomen yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyössä tehdyssä tutkimuksessa yhdeksäsluokkalaisilla tunnistettiin neljä perfektionismiprofiilia,… -
Politiikasta.fi: Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen?
Toisen asteen opintojen aikaista hyvinvointia ja motivaatiota sekä opiskeluhuollon roolia tutkitaan ajankohtaisessa akatemiatutkijahankkeessa.
Yhteistyö
Avainsanat
Johtajat
Väitöskirjatutkijat
-
Anna Kuusi
VäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Henriikka Juntunen
VäitöskirjatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Yhteistyökumppanit UEF
-
Jaana Viljaranta
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Riikka Hirvonen
YliopistotutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Fiia Söderholm
VäitöskirjatutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Anna Maria Rawlings
TutkijatohtoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Markku Niemivirta
ProfessoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Julkaisut
18 kappaletta-
Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations
Widlund, Anna; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Learning and instruction. 91: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lower secondary students' perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being
Kuusi, Anna; Tuominen, Heta; Widlund, Anna; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku. 2024. Learning and individual differences. 110: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Motivational Profiles in Mathematics - Stability and Links with Educational and Emotional Outcomes
Widlund, Anna; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Contemporary educational psychology. 76: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen
Tuominen, Heta; Huttunen, Rauno. 2024. Kasvatus. 55: 111–112 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2024. Scandinavian journal of educational research. [EPub ahead of print 24 Oct 2024]: 1-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Developmental trajectories of school-beginners' ability self-concept, intrinsic value and performance in mathematics
Niemivirta, Markku; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana. 2023. British journal of educational psychology. 2024; 94: 441-459 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Nuorten motivaatio, perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Tuominen, Heta. 2023. Politiikasta.fi. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Teachers’ work engagement and burnout profiles: Associations with sense of efficacy and interprofessional collaboration in school
Holmström, Anni; Tuominen, Heta; Laasanen, Miia; Veermans, Marjaana. 2023. Teaching and teacher education. 132: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä