Tarkenna hakuasi

Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana profiilikuva

Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana

Projekti
01.09.2022 - 31.08.2027
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana rahoittajan logo

Johtajat

Tämän Suomen Akatemian rahoittaman Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen (WELL2)  -akatemiatutkijahankkeen (2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.

Hankkeessa kerätään kattava neljän vuoden pitkittäisaineisto opiskelijoiden motivaation, perfektionismin ja hyvinvoinnin kehityksestä, jota täydennetään kaupunki- ja koulutason tiedoilla opiskeluhuollon resursseista sekä kokemusotantamenetelmän avulla kerätyllä intensiivisellä aineistolla opiskelijoiden tilannekohtaisesta motivaatiosta ja tunteista.

Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tärkeää tietoa toisen asteen opiskelijoiden motivaation ja hyvinvoinnin kehityksestä ja yhteyksistä niin opiskelijan tilannekohtaisiin tunnekokemuksiin kuin koettuun opiskeluhuollon palvelujen tarpeeseen. Tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää opiskeluhuollon palvelujen kehittämiseen.

Seuraa Twitterissä tiliä @Heta_Tuominen tai Bluesky:ssa tiliä @hetatuominen.bsky.social, jos haluat kuulla tutkimushankkeen uutisia.

Ajankohtaista

Yhteistyö

  • Tekeillä olevat väitöskirjat:

    • Anna Kuusi, Itä-Suomen yliopisto: ”Perfectionism, achievement striving, and study-related well-being during secondary education: Gender differences and developmental dynamics”
    • Henriikka Juntunen, Itä-Suomen yliopisto: ”University students’ motivation and well-being: Longitudinal trajectories and situational appraisals”
    • Kukka-Maaria Polso, Helsingin yliopisto: ”Motivated to engage? The interplay of motivational development and behavioral engagement in adolescence”


    Jos olet kiinnostunut tekemään väitöskirjaa hankkeessa
    , ota yhteyttä Heta Tuomiseen.

  • Tekeillä olevat pro gradu -tutkielmat:

    • Emmi Kujala, Itä-Suomen yliopisto: ”Koetut oppimisvaikeudet sekä niiden yhteys opiskeluhyvinvointiin toisella asteella”


    Jos olet kiinnostunut tekemään gradua hankkeessa
    , ota yhteyttä Heta Tuomiseen.

  • Konferenssiesitykset:

    • Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilien pysyvyys ja yhteydet perfektionismiin ja hyvinvointiin. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Perfektionismi lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa: Erot koulutusten ja sukupuolten välillä. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
    • Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Opiskelu-uupumuksen arviointi BAT-mittarilla: Toimivuus toisella asteella ja yliopistossa. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
    • Tuominen, H., Rasa, E., Kujala, E., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). School engagement and burnout profiles in upper secondary school: Associations with perceived learning difficulties. Paper presented at the Oppimis- ja oppimisvaikeustutkijatapaaminen, 5–6 October, Jyväskylä, Finland.
    • Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Stability of motivational profiles, the predictive role of perfectionism, and links to well-being. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
    • Kuusi, A., Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Students’ perfectionism: Gender differences and development in upper secondary education. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
    • Polso, K.-M., Tuominen, H., Ihantola, P., & Niemivirta, M. (2023). Networks and dynamics of secondary students’ momentary expectancies, values, costs, and engagement. Paper presented at the 27th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 20–21 August, Thessaloniki, Greece.
    • Tiedote tutkimuksesta nuorille löytyy täältä (pdf)
    • Tiedote tutkimuksesta huoltajille löytyy täältä (pdf)
    • Kirje tutkimuksesta oppilaitoksille löytyy täältä (pdf)
    • Information om studien finns här (pdf)
    • Brev till läroanstalter finns här (pdf)
    • Research information can be found here (pdf)
  • Toisen asteen oppilaitokset ovat tervetulleita mukaan tutkimukseen! Jos olette oppilaitoksessanne kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen, voitte täyttää ilmoittautumislomakkeen tai ottaa suoraan yhteyttä päätutkijaan. Kiitos!

Avainsanat

Julkaisut

16 kappaletta