Leaders
Publications
Scientific books and articles
2024
- Äärelä, T. 2024. Nuoruus ikävaiheena on kasvunpaikka koko lähiyhteisölle – katse ainutlaatuisista nuorista moninaisuutta arvostaviin yhteisöihin. In. T. Savikuja, I. Happo, E. Talonen & P. Virtanen. Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. https://www.santalahtikustannus.fi/Tuula-Savikuja/Erityisen-tukevia-menetelmi%C3%A4.html
- Huusko, J., Äärelä, T. & Pietarinen, J. 2024. Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen. In P. Johnson, K. Tanttu, M. Heikkinen & H. Maunumäki (ed.) Yhtenäisempi peruskoulu? Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. Professional Publishing Finland.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. In M. Jahnukainen & T. Harrikari (ed.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino.
- Ronkainen, N., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2024. Everyday creativity as a part of self-efficacy among parents who have children with special needs. In J. R. Bentley (ed.) Special Education. Perspectives, opportunities and challenges. Nova Science Publishers, s. 61-90.
2023
- Ronkainen, N., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2023. Self-efficacy in parents of children with special needs: A state-of-the-art review of Research and implications. European Journal of Special Education Research, 9 (3), 249-274. https://doi.org/10.46827/ejse.v9i3.5117
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. In Michele Capurso (ed.) Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the Stelline Congress Center, Milano, Italia. Morlacchi editor. https://doi.org/10.53145/978-88-9392-440-5
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. In H. Turkka & J. Saarholm (ed.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. https://www.ps-kustannus.fi/7319.html).
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. In S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (ed.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 61-75.
- Hyvärinen, S. (ed.), Äärelä, T. (ed.) & Uusiautti, S. (ed.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing. https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. In S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (ed.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. in S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (ed.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. (in Finnish) https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/12/Bul-3-21-9-24.pdf
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, pp. 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Recent conferences
- (Upcoming: Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena. Paper presentation. FERA Conference on Education 21.-22.11.2024, University of Turku, Finland.)
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Paper presentation. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the 10th of May 2023, Milano, Italy.
- Hintsa, T., Karkkola, P. & Huusko, J. 2023. Ylisitoutumisen yhteydet työkykyyn, työstressiin ja työuupumukseen. Paper presentation. Conference on Health Psychology (Terveyspsykologian päivät), the 17th-18th of November 2023, Helsinki, Finland.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Paper presentation. FERA Conference on Education 24.-25.11.2022, University of Oulu, Finland.
Cooperation
-
-
-
Professor Tanja Äärelä
Files
14 items-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2023
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2023 sekä Elmeri-konsultaatio 4/2024
pdf
Keywords
Leaders
Other group members
-
Eija Mäkinen, väitöskirjatutkija / doctoral researcher, Lapin yliopisto / University of Lapland
-
Saana-Lotta Korkala, väitöskirjatutkija / doctoral researcher, Lapin yliopisto / University of Lapland