Leaders
-
Jyrki Huusko
Administrative PrincipalUniversity of Eastern Finland Teacher Training School, Philosophical Faculty -
Tanja Äärelä
Visiting ResearcherSchool of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
Leaders of ISE research group are professor Tanja Äärelä (University of Lapland) and associate professor Jyrki Huusko (University of Eastern Finland).
Publications
Scientific books and articles
2024
- Äärelä, T. 2024. Nuoruus ikävaiheena on kasvunpaikka koko lähiyhteisölle – katse ainutlaatuisista nuorista moninaisuutta arvostaviin yhteisöihin. In. T. Savikuja, I. Happo, E. Talonen & P. Virtanen. Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. https://www.santalahtikustannus.fi/Tuula-Savikuja/Erityisen-tukevia-menetelmi%C3%A4.html
- Huusko, J., Äärelä, T. & Pietarinen, J. 2024. Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen. In P. Johnson, K. Tanttu, M. Heikkinen & H. Maunumäki (ed.) Yhtenäisempi peruskoulu? Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. Professional Publishing Finland.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. In M. Jahnukainen & T. Harrikari (ed.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino.
- Ronkainen, N., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2024. Everyday creativity as a part of self-efficacy among parents who have children with special needs. In J. R. Bentley (ed.) Special Education. Perspectives, opportunities and challenges. Nova Science Publishers, s. 61-90.
2023
- Ronkainen, N., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2023. Self-efficacy in parents of children with special needs: A state-of-the-art review of Research and implications. European Journal of Special Education Research, 9 (3), 249-274. https://doi.org/10.46827/ejse.v9i3.5117
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. In Michele Capurso (ed.) Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the Stelline Congress Center, Milano, Italia. Morlacchi editor. https://doi.org/10.53145/978-88-9392-440-5
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. In H. Turkka & J. Saarholm (ed.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. https://www.ps-kustannus.fi/7319.html).
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. In S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (ed.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 61-75.
- Hyvärinen, S. (ed.), Äärelä, T. (ed.) & Uusiautti, S. (ed.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing. https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. In S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (ed.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. in S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (ed.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, pp. 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. (in Finnish) https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/12/Bul-3-21-9-24.pdf
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, pp. 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Recent conferences
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena. Paper presentation. FERA Conference on Education 21.-22.11.2024, University of Turku, Finland.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Paper presentation. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the 10th of May 2023, Milano, Italy.
- Hintsa, T., Karkkola, P. & Huusko, J. 2023. Ylisitoutumisen yhteydet työkykyyn, työstressiin ja työuupumukseen. Paper presentation. Conference on Health Psychology (Terveyspsykologian päivät), the 17th-18th of November 2023, Helsinki, Finland.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Paper presentation. FERA Conference on Education 24.-25.11.2022, University of Oulu, Finland.
Cooperation
-
-
-
Professor Tanja Äärelä
Files
14 items-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2023
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2023 sekä Elmeri-konsultaatio 4/2024
pdf
Keywords
Leaders
-
Jyrki Huusko
Administrative PrincipalUniversity of Eastern Finland Teacher Training School, Philosophical Faculty -
Tanja Äärelä
Visiting ResearcherSchool of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
Professors
Other group members
-
Eija Mäkinen doctoral researcher, University of Lapland
-
Saana-Lotta Korkala doctoral researcher, University of Lapland
-
Ulla Heikkilä doctoral researcher, University of Lapland
Publications
12 items-
Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 351-374. Vastapaino A3 Book section, Chapters in research books -
Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja; Pietarinen, Janne. Teoksessa: Johnson, Peter; Tanttu, Kimmo; Heikkinen, Mari; Maunumäki, Hanna(toim.) , 2024. Yhtenäisempi peruskoulu : Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. s. 181-188. Professional Publishing Finland B2 Book section -
Towards more inclusive hospital school education – Hospital school leaders' perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja. 2023. Morlacchi editore abstract -
Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 61-67 D1 Article in a trade journal -
Kohti kokeilevampaa kulttuuria
Huusko, Jyrki. 2022. Sirius: eNorssi-verkoston lehti. 3: 40-41 D1 Article in a trade journal -
VIP-VERKOSTO 2021–2022 : Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset. . Opetushallitus D4 Published development or research report or study -
Sairaalaopetus ja inkluusio
Äärelä, Tanja; Määttä, Kaarina; Huusko, Jyrki. 2021. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 31: 9-24 A1 Journal article (refereed), original research -
Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut: Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilannekuva osana VIP-verkoston kehittämistä
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2021. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset. . D4 Published development or research report or study -
Strengthening Positivity in School Culture
Huusko, Jyrki; Äärelä Tanja; Uusiautti Satu. Teoksessa: Hyvärinen, Sanna; Äärelä, Tanja; Uusiautti, Satu(toim.) , 2021. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. s. 61-75. Cambridge Scholars Publishing A3 Book section, Chapters in research books -
VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja. Teoksessa: Koivula, Pirjo; Ojala, Terhi(toim.) , 2021. VIP-verkosto 2018-2020. s. 57-69. Opetushallitus D2 Article in a professional book (incl. an introduction by the editor)