
Vaativa erityinen tuki - tutkimus ja kehittäminen (VAATU)
01.08.2018 - 31.12.2023
Tutkimusryhmä
VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan erityisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan erityisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja, Valteri-koulua sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat VAATU-toimijoiden lisäksi Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä VIP-hankkeen toimijat.
Tutkimusryhmän johtajat
Ajankohtaista
- KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään.
- Vuodesta 2007 alkaen sairaalaopetuksessa toiminut Mäkinen aloitti VAATU-tutkimusryhmässä väitöstutkimuksen konsultatiivisesta sairaalaopetuksesta. Pääohjaajana toimii dosentti Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen.
Tutkimusryhmän julkaisuja
Kirjat ja artikkelit
2022
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 61-75.
- Hyvärinen, S. (toim.), Äärelä, T. (toim.) & Uusiautti, S. (toim.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing (toimitettu kirja). https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/2021/11/29/sairaalaopetus-ja-inkluusio/
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Väitöskirjat
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
- Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6
VAATU-vuosikartoitukset
2021
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2021 – muutoksen suunta
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koululen vuosikartoitus 2021.
- VAATU-koosteet OKM:n / OPH:n esittelyviedolla
2020
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Elmeri-koulujen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Valtion koulukoulun vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2020.
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
2017-2018
Avainsanat
elmeri-koulu
elmeri-opetus
erityispedagogiikka
koulukoti
koulukotikoulu
laitoskoulu
sairaalakoulu
sairaalaopetus
vaativa erityinen tuki
vaativa tuki
valteri-opetus
valtion koulukotikoulu
valtion koulukotikouluopetus
Ajanjakso
01.08.2018 - 31.12.2023
Ryhmän jäsenet - UEF
Muut ryhmän jäsenet
-
Tanja Äärelä tanja.aarela@ulapland.fi
Yhteistyökumppanit
-
VIP-verkoston toiminnan tärkeä osa on vaativan erityisen tuen opetusyksiköiden edustajien Vaatu-yhteistyö. Tällä tarkoitetaan Elmeri-koulujen, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, sairaalaopetuksen ja Valtion koulukotikoulujen ryhmää. Vaatu-työnyrkki suunnittelee ja koordinoi yhteistyötä kansallisesti. Työnyrkin muodostavat edellä mainittujen neljän toimijan ja tutkimuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustajat. Kunkin viiden alueen Vaatu-toimijat vastaavat toteuttamisesta omalla alueellaan. Yhteistyöhön otetaan mukaan Osaamis- ja tukikeskus (OT).
-
VIP-verkostossa kehitetään lapsille ja nuorille tarjottavaa oppimisen ja koulunkäynnin vaativaa erityistä tukea sekä ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea. Vuonna 2018 alkanut kehittämistyö jatkuu uudella kaksivuotisella kaudella vuosina 2021 – 2022.
Linkit
-
Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut
-
VIP-verkosto 2018-2020 (ks. luku 5. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi)
-
Sairaalaopetus ja inkluusio
-
Strengthening Positivity in School Culture
-
Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School - Outlining Hospital School Pedagogy
-
School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care asiantuntemuksen, nimen tai kytköksen perusteella School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care
-
Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing
-
Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen -teemanumero
-
Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021–2022
Julkaisut
-
Sairaalaopetus ja inkluusio Äärelä, Tanja; Määttä, Kaarina; Huusko, Jyrki. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti 31 3: 9-24. 2021
-
Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut: Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilannekuva osana VIP-verkoston kehittämistä Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut: Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilannekuva osana VIP-verkoston kehittämistä. Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2021 2021
-
Strengthening Positivity in School Culture Strengthening Positivity in School Culture. Huusko, Jyrki; Äärelä Tanja; Uusiautti Satu / Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. 2021. 2021
-
VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja / VIP-verkosto 2018-2020. 2021. 2021
-
Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa Huusko, Jyrki. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa Kasvatus 51 5: 606-611. 2020
-
Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa Erityiskasvatus 2: 24-24. 2019
Tiedostot
-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
-
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
-
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
-
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
-
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
-
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
-
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
-
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
-
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
-
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
-
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
-
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021