Johtajat
Vaativa monialainen tuki – tutkimus ja kehittäminen (VAATU) (aiemmin Vaativa erityinen tuki – tutkimus ja kehittäminen, VAATU)
VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan monialaisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan monialaisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja, Valteri-koulua sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat VAATU-toimijoiden lisäksi olleet myös mm. Opetushallitus sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutkimuksellisesti jäsennetään eniten tukea tarvitsevien oppilaiden koulujärjestelmällistä paradigmamuutosta kohti inklusiivisemman järjestelmän mukaista tukiparadigmaa. Tutkimusaineistoina ovat sekä toimijakohtaiset oppilas-, opettaja- ja kouluprofiilitilastoinnit sekä eri konsultaatioaineistot. Konsultaatioaineistoilla tässä tarkoitetaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen valtakunnallisesta aineistoa, Elmeri-konsultaatioaineistosta sekä kaikkien VAATU-toimijoiden yhteisestä vaativaa konsultaatio -aineistoa.
VAATU-tutkimusryhmän käynnissä olevat tutkimus- ja/tai selvitysteemat
- Sairaalaopetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2017
- Elmeri-opetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Valtion koulukotikoulun oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2020
- Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus (aineisto lukuvuosilta 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024).
- Konsultatiivinen sairaalaopetus -väitöstutkimus (KM Eija Mäkinen), alkaen vuodesta 2022
- Konsultatiivinen sairaalaopetus ja kouluakäymättömyys -väitöstutkimus (FM, KM Saana-Lotta Korkala), alkaen vuodesta 2024
- Konsultatiivisen Elmeri-opetuksen tutkimus (aineisto kalenterivuosilta 2023 ja 2024)
- Sairaalaopetushenkilökunnan työhyvinvointi
Päättyneitä tutkimus- ja/tai tutkimusteemoja
- Vaativan konsultaation tutkimus (aineisto kevätlukukaudelta 2022 ja lukuvuodelta 2022-2023).
Ajankohtaista
- Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus (keynote), Sairaalaopetuspäivät 15.-16.11.2024. Lahti.
- Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus – sairaalaopetuksen näkökulma. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024. Lahti.
- Jyrki Huusko & Tanja Äärelä. Sairaalaopetuksen tilannekuva 2024. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024. Lahti.
- Elmeri-konsultaation tilannekuva. Konsultoivien Elmeri-opettajien tapaaminen. Löydösten esittely ja keskustelu tulkinnoista. (31.10.2024)
- Hallituksen esitys (HE114/2024 vp) eduskunnalle laiksi perusopetuksen muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Esityksen mukaan olisi lakisääteiseksi palveluksi tulossa myös sairaalaopetuksen ennaltaehkäisevä ja tilannearviokonsultaatio sekä pedagoginen konsultataatio ei-sairaalaopetuksessa oleville oppilaille. Esitystä perustellaan seuraavasti: ”Konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun avulla oppilasta voidaan tukea paremmin omassa lähikoulussaan tai esiopetusryhmässään. Opettajat saavat konsultaation avulla tukea omaan työhönsä sekä osaamista esimerkiksi sellaisten oppilaiden kohtaamiseen, joilla on psyykkisiä haasteita, jolloin edellytykset tukea oppilaita paremmin heidän omassa esiopetusryhmässään tai koulussaan paranevat. Riittävän varhaisen tuen ja opettajien parantuneen osaamisen ansiosta oppimisympäristöt ja -tilanteet rauhoittuvat ja lähikoulussa toteutettavasta palvelusta hyötyy yksittäisen oppilaan sijasta koko yhteisö.” (24.9.2024)
- Jyrki Huusko Koulu-podcastissa keskustelemassa pedagogista johtajuudesta ja oppilaiden kohtaamisesta Ali Kupiaisen kanssa. Katso YouTubesta,kuuntele Spotifysta tai kuuntele Apple Podcastista. (16.9.2024)
- Tanja Äärelä Sivistyksen supervoimia -podcastissa keskustelemassa yhdessä sairaalaopetuksen rehtori Niina Ekqvistin kanssa sairaalaopetuksesta ja psyykkisesti oireilevista oppilaista. (6.8.2024)
- FM, KM Saana-Lotta Korkala jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Saana-Lotan väitöskirjatyö keskittyy konsultatiivisen sairaalaopetuksen ja kouluakäymättömyyden tutkimukseen. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). (8.4.2024)
- Jyrki Huusko Kouluilta-podcastin vieraana keskustelemassa diagnooseista ja lisääntyneestä tuen tarpeesta. (22.2.2024)
- Prof. Tanja Äärelä avaa konsultatiivisen sairaalaopetuksen näkymiä kouluakäymättömyyteen Ylen uutisissa (TV, radio, verkkouutiset). (20.11.2023)
- Moninainen koulu 2 – intensiivisintä tukea tarvitsevat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa -koulutuskokonaisuus sai n. 40 000 €:n rahoituksen ajalle 15.5.2023-30.6.2025. Rahoituksen myötä voidaan hankkeessa tuottaa esi- ja perusopetuksen henkilöstölle pohjatietoa vaativaan monialaiseen tukeen liittyvistä teemoista sekä tarjota arkeen sovellettavaa osaamista. Kokonaisuuden pääarkkitehtina on professori Tanja Äärelä (LY). (29.5.2023)
- KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen. (31.3.2022)
Tutkimusryhmän / tutkimusryhmäläisten julkaisuja
Kirjat ja artikkelit
2024
- Äärelä, T. 2024. Nuoruus ikävaiheena on kasvunpaikka koko lähiyhteisölle – katse ainutlaatuisista nuorista moninaisuutta arvostaviin yhteisöihin. Teoksessa. T. Savikuja, I. Happo, E. Talonen & P. Virtanen. Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. https://www.santalahtikustannus.fi/Tuula-Savikuja/Erityisen-tukevia-menetelmi%C3%A4.html
- Huusko, J., Äärelä, T. & Pietarinen, J. 2024. Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen. Teoksessa P. Johnson, K. Tanttu, M. Heikkinen & H. Maunumäki (toim.) Yhtenäisempi peruskoulu – Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. Professional Publishing Finland, 181-188. https://www.propublishing.fi/products/yhtenaisempi-peruskoulu-rohkeita-ja-kestavia-ratkaisuja-peruskoulun-kehittamiseen
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa M. Jahnukainen & T. Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lasten-erityishuolto-ja-opetus-suomessa/5005058
- Ronkainen, N., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2024. Everyday creativity as a part of self-efficacy among parents who have children with special needs. Teoksessa J. R. Bentley (toim.) Special Education. Perspectives, opportunities and challenges. Nova Science Publishers, s. 61-90. https://novapublishers.com/shop/special-education-perspectives-opportunities-and-challenges/
2023
- Ronkainen, N., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2023. Self-efficacy in parents of children with special needs: A state-of-the-art review of Research and implications. European Journal of Special Education Research, 9 (3), 249-274. https://doi.org/10.46827/ejse.v9i3.5117
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Teoksessa Michele Capurso (ed.) Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the Stelline Congress Center, Milano, Italia. Morlacchi editor, 30-32. https://doi.org/10.53145/978-88-9392-440-5
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. Teoksessa H. Turkka & J. Saarholm (toim.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. (https://www.ps-kustannus.fi/7319.html)
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 61-75.
- Hyvärinen, S. (toim.), Äärelä, T. (toim.) & Uusiautti, S. (toim.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing (toimitettu kirja). https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/12/Bul-3-21-9-24.pdf
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Viimeisimmät konferenssiesitelmät
- (Tulossa: Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 21.-22.11.2024, Turun yliopisto, Turku.)
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Konferenssiesitelmä (paper). The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies 10.5.2023, Milano, Italia.
- Hintsa, T., Karkkola, P. & Huusko, J. 2023. Ylisitoutumisen yhteydet työkykyyn, työstressiin ja työuupumukseen. Konferenssiesitelmä (paper). Terveyspsykologian päivät 7.-8.11.2023, Helsinki.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 24.-25.11.2022, Oulun yliopisto, Oulu.
Väitöskirjat
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
- Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6
VAATU-vuosikartoitukset
2023
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Sairaalaopetuksen tilannekuva: tilastointi 2023, konstultoiva sairaalaopetus 4/2024
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Valtion koulukotikoulujen tilannekuva 2023 (tulossa vuoden 2024 aikana).
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Elmeri-koulujen tilannekuva 2023 ja katsaus Elmeri-konsultaatioihin.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin tilannekuva 2023 (tulossa vuoden 2024 aikana).
2022
- Julkaistu tieteellisenä artikkelina: Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa M. Jahnukainen & T. Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lasten-erityishuolto-ja-opetus-suomessa/5005058
2021
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2021 – muutoksen suunta
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koululen vuosikartoitus 2021.
- VAATU-koosteet OKM:n / OPH:n esittelyvideolla
2020
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Elmeri-koulujen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Valtion koulukoulun vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2020.
2019
- Julkaistu Opetushallituksen julkaisusarjassa: Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
2017-2018
Yhteistyö
-
VIP-verkoston toiminnan tärkeä osa on vaativan erityisen tuen opetusyksiköiden edustajien Vaatu-yhteistyö. Tällä tarkoitetaan Elmeri-koulujen, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, sairaalaopetuksen ja Valtion koulukotikoulujen ryhmää. Vaatu-työnyrkki suunnittelee ja koordinoi yhteistyötä kansallisesti. Työnyrkin muodostavat edellä mainittujen neljän toimijan ja tutkimuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustajat. Kunkin viiden alueen Vaatu-toimijat vastaavat toteuttamisesta omalla alueellaan. Yhteistyöhön otetaan mukaan Osaamis- ja tukikeskus (OT). Yhteistyö ja -toiminta on jatkunut VIP-verkoston päättymisen jälkeen (2022).
-
VIP-verkostossa kehitettiin lapsille ja nuorille tarjottavaa oppimisen ja koulunkäynnin vaativaa erityistä tukea sekä ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea. Vuonna 2018 alkanut kehittämistyö päättyi joulukuussa 2022.
-
Professori Tanja Äärelä
Tiedostot
14 kappaletta-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2023
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2023 sekä Elmeri-konsultaatio 4/2024
pdf
Avainsanat
Johtajat
Muut ryhmän jäsenet
-
Eija Mäkinen, väitöskirjatutkija / doctoral researcher, Lapin yliopisto / University of Lapland
-
Saana-Lotta Korkala, väitöskirjatutkija / doctoral researcher, Lapin yliopisto / University of Lapland