Tarkenna hakuasi

Vaativa monialainen tuki - tutkimus ja kehittäminen (VAATU) profiilikuva

Vaativa monialainen tuki - tutkimus ja kehittäminen (VAATU)

Tutkimusryhmä
01.08.2017 -
Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta

Johtajat

Vaativa monialainen tuki – tutkimus ja kehittäminen (VAATU) (aiemmin Vaativa erityinen tuki – tutkimus ja kehittäminen, VAATU)

VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan monialaisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan monialaisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja, Valteri-koulua sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat VAATU-toimijoiden lisäksi olleet myös mm. Opetushallitus sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tutkimuksellisesti jäsennetään eniten tukea tarvitsevien oppilaiden koulujärjestelmällistä paradigmamuutosta kohti inklusiivisemman järjestelmän mukaista tukiparadigmaa. Tutkimusaineistoina ovat sekä toimijakohtaiset oppilas-, opettaja- ja kouluprofiilitilastoinnit sekä eri konsultaatioaineistot. Konsultaatioaineistoilla tässä tarkoitetaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen valtakunnallisesta aineistoa, Elmeri-konsultaatioaineistosta sekä kaikkien VAATU-toimijoiden yhteisestä vaativaa konsultaatio -aineistoa.

VAATU-tutkimusryhmän käynnissä olevat tutkimus- ja/tai selvitysteemat

  • Sairaalaopetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2017
  • Elmeri-opetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
  • Valtion koulukotikoulun oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
  • Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2020
  • Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus (aineisto lukuvuosilta 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024).
    • Konsultatiivinen sairaalaopetus -väitöstutkimus (KM Eija Mäkinen), alkaen vuodesta 2022
    • Konsultatiivinen sairaalaopetus ja kouluakäymättömyys -väitöstutkimus (FM, KM Saana-Lotta Korkala), alkaen vuodesta 2024
  • Konsultatiivisen Elmeri-opetuksen tutkimus (aineisto kalenterivuosilta 2023 ja 2024)
  • Sairaalaopetushenkilökunnan työhyvinvointi

Päättyneitä tutkimus- ja/tai tutkimusteemoja

  • Vaativan konsultaation tutkimus (aineisto kevätlukukaudelta 2022 ja lukuvuodelta 2022-2023).

Ajankohtaista

  • Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus (keynote), Sairaalaopetuspäivät 15.-16.11.2024. Lahti.
  • Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus – sairaalaopetuksen näkökulma. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024. Lahti.
  • Jyrki Huusko & Tanja Äärelä. Sairaalaopetuksen tilannekuva 2024. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024. Lahti.
  • Elmeri-konsultaation tilannekuva. Konsultoivien Elmeri-opettajien tapaaminen. Löydösten esittely ja keskustelu tulkinnoista. (31.10.2024)
  • Hallituksen esitys (HE114/2024 vp) eduskunnalle laiksi perusopetuksen muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Esityksen mukaan olisi lakisääteiseksi palveluksi tulossa myös sairaalaopetuksen ennaltaehkäisevä ja tilannearviokonsultaatio sekä pedagoginen konsultataatio ei-sairaalaopetuksessa oleville oppilaille. Esitystä perustellaan seuraavasti: ”Konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun avulla oppilasta voidaan tukea paremmin omassa lähikoulussaan tai esiopetusryhmässään. Opettajat saavat konsultaation avulla tukea omaan työhönsä sekä osaamista esimerkiksi sellaisten oppilaiden kohtaamiseen, joilla on psyykkisiä haasteita, jolloin edellytykset tukea oppilaita paremmin heidän omassa esiopetusryhmässään tai koulussaan paranevat. Riittävän varhaisen tuen ja opettajien parantuneen osaamisen ansiosta oppimisympäristöt ja -tilanteet rauhoittuvat ja lähikoulussa toteutettavasta palvelusta hyötyy yksittäisen oppilaan sijasta koko yhteisö.” (24.9.2024)
  • Jyrki Huusko Koulu-podcastissa keskustelemassa pedagogista johtajuudesta ja oppilaiden kohtaamisesta Ali Kupiaisen kanssa. Katso YouTubesta,kuuntele Spotifysta tai kuuntele Apple Podcastista. (16.9.2024)
  • Tanja Äärelä Sivistyksen supervoimia -podcastissa keskustelemassa yhdessä sairaalaopetuksen rehtori Niina Ekqvistin kanssa sairaalaopetuksesta ja psyykkisesti oireilevista oppilaista. (6.8.2024)
  • FM, KM Saana-Lotta Korkala jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Saana-Lotan väitöskirjatyö keskittyy konsultatiivisen sairaalaopetuksen ja kouluakäymättömyyden tutkimukseen. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). (8.4.2024)
  • Jyrki Huusko Kouluilta-podcastin vieraana keskustelemassa diagnooseista ja lisääntyneestä tuen tarpeesta. (22.2.2024)
  • Prof. Tanja Äärelä avaa konsultatiivisen sairaalaopetuksen näkymiä kouluakäymättömyyteen Ylen uutisissa (TV, radio, verkkouutiset). (20.11.2023)
  • Moninainen koulu 2 – intensiivisintä tukea tarvitsevat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa -koulutuskokonaisuus sai n. 40 000 €:n rahoituksen ajalle 15.5.2023-30.6.2025. Rahoituksen myötä voidaan hankkeessa tuottaa esi- ja perusopetuksen henkilöstölle pohjatietoa vaativaan monialaiseen tukeen liittyvistä teemoista sekä tarjota arkeen sovellettavaa osaamista. Kokonaisuuden pääarkkitehtina on professori Tanja Äärelä (LY). (29.5.2023)
  • KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen. (31.3.2022)

Tutkimusryhmän / tutkimusryhmäläisten julkaisuja

Kirjat ja artikkelit

2024

2023

2022

2021

2020

2019

  • Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.

2016

Viimeisimmät konferenssiesitelmät

  • (Tulossa: Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 21.-22.11.2024, Turun yliopisto, Turku.)
  • Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Konferenssiesitelmä (paper). The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies 10.5.2023, Milano, Italia.
  • Hintsa, T., Karkkola, P. & Huusko, J. 2023. Ylisitoutumisen yhteydet työkykyyn, työstressiin ja työuupumukseen. Konferenssiesitelmä (paper). Terveyspsykologian päivät 7.-8.11.2023, Helsinki.
  • Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 24.-25.11.2022, Oulun yliopisto, Oulu.

Väitöskirjat

  • Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
  • Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6

VAATU-vuosikartoitukset

2023

2022

2021

2020

2019

2017-2018

Yhteistyö

Tiedostot

14 kappaletta

Avainsanat

Johtajat

Muut ryhmän jäsenet