Johtajat
-
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta -
Tanja Äärelä
Vieraileva tutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Vaativa monialainen tuki – tutkimus ja kehittäminen (VAATU) (aiemmin Vaativa erityinen tuki – tutkimus ja kehittäminen, VAATU)
VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan monialaisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan monialaisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat em. VAATU-toimijoiden lisäksi olleet myös mm. Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutkimuksellisesti jäsennetään eniten tukea tarvitsevien oppilaiden koulujärjestelmällistä paradigmamuutosta kohti inklusiivisemman järjestelmän mukaista tukiparadigmaa. Tutkimusaineistoina ovat sekä toimijakohtaiset oppilas-, opettaja- ja kouluprofiilitilastoinnit sekä eri konsultaatioaineistot. Konsultaatioaineistoilla tässä tarkoitetaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen sekä Elmeri-opetuksen valtakunnallisesia aineistoja.
VAATU-tutkimusryhmän johtajina toimivat professori Tanja Äärelä Lapin yliopista sekä dosentti Jyrki Huusko Itä-Suomen yliopistosta.
VAATU-tutkimusryhmän käynnissä olevat tutkimus- ja/tai selvitysteemat
- Sairaalaopetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2017
- Elmeri-opetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Valtion koulukotikoulun oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun tutkimus (aineisto lukuvuosilta 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024).
- Konsultatiivinen sairaalaopetus -väitöstutkimus (KM Eija Mäkinen), alkaen vuodesta 2022
- Konsultatiivinen sairaalaopetus ja kouluakäymättömyys -väitöstutkimus (FM, KM Saana-Lotta Korkala), alkaen vuodesta 2024
- Konsultatiivisen Elmeri-opetuksen tutkimus (aineisto kalenterivuosilta 2023 ja 2024)
- Konsultatiivinen Elmeri-opetus -väitöstutkimus (FM Ulla Heikkilä), alkaen vuodesta 2024
- Sairaalaopetushenkilökunnan työhyvinvointi
Päättyneitä tutkimus- ja/tai selvitysteemoja
- Vaativan konsultaation tutkimus (aineisto kevätlukukaudelta 2022 ja lukuvuodelta 2022-2023)
- Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset) 2020—2023
Ajankohtaista
Kutsuesitelmä: Nuoret ja nuorten kanssa tehtävä työ tiedon valossa. Nuorisotoimijoiden verkostotapaaminen: Nuoriso NYT 13.12.2024, Joensuu.Tutkimus: Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena (konferenssiesitelmä), Kasvatustieteen päivät 21.11.2024 Turun yliopisto. (Äärelä & Huusko) (21.11.2024)Tilastointi: Sairaalaopetuksen, Elmeri-opetuksen ja valtion koulukotikouluopetuksen valtakunnallinen tilastointipäivä on 20.11.2024. (19.11.2024)- Tutkimus: FM Ulla Heikkilä jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Ullan kolme osatutkimusta sisältävä väitöskirja tulee keskittymään Elmeri-koulujen konsultaatiopalveluihin. Ensimmäisenä ohjaajana prof. Tanja Äärelä (LY) ja toisena dos. Jyrki Huusko (UEF). (18.11.2024)
Kutsuesitelmä: Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus, Sairaalaopetuspäivät 15.-16.11.2024, Lahti.Kutsuesitelmä: Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus – sairaalaopetuksen näkökulma. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024, Lahti.Kutsuesitelmä: Jyrki Huusko & Tanja Äärelä. Tutkijoiden terveiset: Sairaalaopetuksen tilannekuva 2024. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024, Lahti.Kutsuesitelmä: Elmeri-konsultaation tilannekuva. Konsultoivien Elmeri-opettajien tapaaminen 30.10.2024, etä.- Medianäkyvyys: Jyrki Huusko Koulu-podcastissa keskustelemassa pedagogista johtajuudesta ja oppilaiden kohtaamisesta Ali Kupiaisen kanssa. Katso YouTubesta,kuuntele Spotifysta tai kuuntele Apple Podcastista. (16.9.2024)
- Medianäkyvyys: Tanja Äärelä Sivistyksen supervoimia -podcastissa keskustelemassa yhdessä sairaalaopetuksen rehtori Niina Ekqvistin kanssa sairaalaopetuksesta ja psyykkisesti oireilevista oppilaista. (6.8.2024)
- Tutkimus: FM, KM Saana-Lotta Korkala jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Saana-Lotan väitöskirjatyö keskittyy konsultatiivisen sairaalaopetuksen ja kouluakäymättömyyden tutkimukseen. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). (8.4.2024)
- Medianäkyvyys: Jyrki Huusko Kouluilta-podcastin vieraana keskustelemassa diagnooseista ja lisääntyneestä tuen tarpeesta. (22.2.2024)
- Medianäkyvyys: Prof. Tanja Äärelä avaa konsultatiivisen sairaalaopetuksen näkymiä kouluakäymättömyyteen Ylen uutisissa (TV, radio, verkkouutiset). (20.11.2023)
- Täydennyskoulutus: Moninainen koulu 2 – intensiivisintä tukea tarvitsevat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa -koulutuskokonaisuus sai n. 40 000 €:n rahoituksen ajalle 15.5.2023-30.6.2025. Rahoituksen myötä voidaan hankkeessa tuottaa esi- ja perusopetuksen henkilöstölle pohjatietoa vaativaan monialaiseen tukeen liittyvistä teemoista sekä tarjota arkeen sovellettavaa osaamista. Kokonaisuuden pääarkkitehtina on professori Tanja Äärelä (LY). (29.5.2023)
- Tutkimus: KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen. (31.3.2022)
Tutkimusryhmän / tutkimusryhmäläisten julkaisuja
Kirjat ja artikkelit
2024
- Äärelä, T. 2024. Nuoruus ikävaiheena on kasvunpaikka koko lähiyhteisölle – katse ainutlaatuisista nuorista moninaisuutta arvostaviin yhteisöihin. Teoksessa. T. Savikuja, I. Happo, E. Talonen & P. Virtanen. Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. https://www.santalahtikustannus.fi/Tuula-Savikuja/Erityisen-tukevia-menetelmi%C3%A4.html
- Huusko, J., Äärelä, T. & Pietarinen, J. 2024. Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen. Teoksessa P. Johnson, K. Tanttu, M. Heikkinen & H. Maunumäki (toim.) Yhtenäisempi peruskoulu – Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. Professional Publishing Finland, 181-188. https://www.propublishing.fi/products/yhtenaisempi-peruskoulu-rohkeita-ja-kestavia-ratkaisuja-peruskoulun-kehittamiseen
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa M. Jahnukainen & T. Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino, 351-374. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lasten-erityishuolto-ja-opetus-suomessa/5005058
- Ronkainen, N., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2024. Everyday creativity as a part of self-efficacy among parents who have children with special needs. Teoksessa J. R. Bentley (toim.) Special Education. Perspectives, opportunities and challenges. Nova Science Publishers, s. 61-90. https://novapublishers.com/shop/special-education-perspectives-opportunities-and-challenges/
2023
- Ronkainen, N., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2023. Self-efficacy in parents of children with special needs: A state-of-the-art review of Research and implications. European Journal of Special Education Research, 9 (3), 249-274. https://doi.org/10.46827/ejse.v9i3.5117
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Teoksessa Michele Capurso (ed.) Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the Stelline Congress Center, Milano, Italia. Morlacchi editor, 30-32. https://doi.org/10.53145/978-88-9392-440-5
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. Teoksessa H. Turkka & J. Saarholm (toim.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. (https://www.ps-kustannus.fi/7319.html)
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 61-75.
- Hyvärinen, S. (toim.), Äärelä, T. (toim.) & Uusiautti, S. (toim.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing (toimitettu kirja). https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/12/Bul-3-21-9-24.pdf
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Viimeisimmät konferenssiesitelmät
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 21.-22.11.2024, Turun yliopisto, Turku.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Konferenssiesitelmä (paper). The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies 10.5.2023, Milano, Italia.
- Hintsa, T., Karkkola, P. & Huusko, J. 2023. Ylisitoutumisen yhteydet työkykyyn, työstressiin ja työuupumukseen. Konferenssiesitelmä (paper). Terveyspsykologian päivät 7.-8.11.2023, Helsinki.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 24.-25.11.2022, Oulun yliopisto, Oulu.
Väitöskirjat
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
- Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6
VAATU-vuosikartoitukset
2023
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Sairaalaopetuksen tilannekuva: tilastointi 2023, konstultoiva sairaalaopetus 4/2024
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Valtion koulukotikoulujen tilannekuva 2023 (tulossa vuoden 2024 aikana).
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Elmeri-koulujen tilannekuva 2023 ja katsaus Elmeri-konsultaatioihin.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin tilannekuva 2023 (tulossa vuoden 2024 aikana).
2022
- Julkaistu tieteellisenä artikkelina: Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa M. Jahnukainen & T. Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lasten-erityishuolto-ja-opetus-suomessa/5005058
2021
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2021 – muutoksen suunta
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koululen vuosikartoitus 2021.
- VAATU-koosteet OKM:n / OPH:n esittelyvideolla
2020
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Elmeri-koulujen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Valtion koulukoulun vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2020.
2019
- Julkaistu Opetushallituksen julkaisusarjassa: Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
2017-2018
Yhteistyö
-
VIP-verkoston toiminnan tärkeä osa on vaativan erityisen tuen opetusyksiköiden edustajien Vaatu-yhteistyö. Tällä tarkoitetaan Elmeri-koulujen, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, sairaalaopetuksen ja Valtion koulukotikoulujen ryhmää. Vaatu-työnyrkki suunnittelee ja koordinoi yhteistyötä kansallisesti. Työnyrkin muodostavat edellä mainittujen neljän toimijan ja tutkimuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustajat. Kunkin viiden alueen Vaatu-toimijat vastaavat toteuttamisesta omalla alueellaan. Yhteistyöhön otetaan mukaan Osaamis- ja tukikeskus (OT). Yhteistyö ja -toiminta on jatkunut VIP-verkoston päättymisen jälkeen (2022).
-
VIP-verkostossa kehitettiin lapsille ja nuorille tarjottavaa oppimisen ja koulunkäynnin vaativaa erityistä tukea sekä ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea. Vuonna 2018 alkanut kehittämistyö päättyi joulukuussa 2022.
-
Professori Tanja Äärelä
Tiedostot
14 kappaletta-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2023
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2023 sekä Elmeri-konsultaatio 4/2024
pdf
Avainsanat
Johtajat
-
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta -
Tanja Äärelä
Vieraileva tutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Professorit
Muut ryhmän jäsenet
-
Eija Mäkinen väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto
-
Saana-Lotta Korkala väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto
-
Ulla Heikkilä väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto
Julkaisut
12 kappaletta-
Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 351-374. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja; Pietarinen, Janne. Teoksessa: Johnson, Peter; Tanttu, Kimmo; Heikkinen, Mari; Maunumäki, Hanna(toim.) , 2024. Yhtenäisempi peruskoulu : Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. s. 181-188. Professional Publishing Finland B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Towards more inclusive hospital school education – Hospital school leaders' perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja. 2023. Morlacchi editore abstract -
Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 61-67 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Kohti kokeilevampaa kulttuuria
Huusko, Jyrki. 2022. Sirius: eNorssi-verkoston lehti. 3: 40-41 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
VIP-VERKOSTO 2021–2022 : Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset. . Opetushallitus D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Sairaalaopetus ja inkluusio
Äärelä, Tanja; Määttä, Kaarina; Huusko, Jyrki. 2021. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 31: 9-24 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut: Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilannekuva osana VIP-verkoston kehittämistä
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2021. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset. . D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Strengthening Positivity in School Culture
Huusko, Jyrki; Äärelä Tanja; Uusiautti Satu. Teoksessa: Hyvärinen, Sanna; Äärelä, Tanja; Uusiautti, Satu(toim.) , 2021. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. s. 61-75. Cambridge Scholars Publishing A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja. Teoksessa: Koivula, Pirjo; Ojala, Terhi(toim.) , 2021. VIP-verkosto 2018-2020. s. 57-69. Opetushallitus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli)