Johtajat
-
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta -
Tanja Äärelä
Vieraileva tutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Vaativa monialainen tuki – tutkimus ja kehittäminen (VAATU) (aiemmin Vaativa erityinen tuki – tutkimus ja kehittäminen, VAATU)
VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan monialaisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan monialaisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat em. VAATU-toimijoiden lisäksi olleet myös mm. Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutkimuksellisesti jäsennetään eniten tukea tarvitsevien oppilaiden koulujärjestelmällistä paradigmamuutosta kohti inklusiivisemman järjestelmän mukaista tukiparadigmaa. Tutkimusaineistoina ovat sekä toimijakohtaiset oppilas-, opettaja- ja kouluprofiilitilastoinnit sekä eri konsultaatioaineistot. Konsultaatioaineistoilla tässä tarkoitetaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen sekä Elmeri-opetuksen valtakunnallisesia aineistoja.
VAATU-tutkimusryhmän johtajina toimivat professori Tanja Äärelä Lapin yliopista sekä dosentti Jyrki Huusko Itä-Suomen yliopistosta.
VAATU-tutkimusryhmän käynnissä olevat tutkimus- ja/tai selvitysteemat
- Sairaalaopetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2017
- Elmeri-opetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Valtion koulukotikoulun oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun tutkimus (aineisto lukuvuosilta 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024).
- Konsultatiivinen sairaalaopetus -väitöstutkimus (KM Eija Mäkinen), alkaen vuodesta 2022
- Konsultatiivinen sairaalaopetus ja kouluakäymättömyys -väitöstutkimus (FM, KM Saana-Lotta Korkala), alkaen vuodesta 2024
- Konsultatiivisen Elmeri-opetuksen tutkimus (aineisto kalenterivuosilta 2023 ja 2024)
- Konsultatiivinen Elmeri-opetus -väitöstutkimus (FM Ulla Heikkilä), alkaen vuodesta 2024
- Sairaalaopetushenkilökunnan työhyvinvointi
Päättyneitä tutkimus- ja/tai selvitysteemoja
- Vaativan konsultaation tutkimus (aineisto kevätlukukaudelta 2022 ja lukuvuodelta 2022-2023)
- Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset) 2020—2023
Ajankohtaista
- Vaikuttavuus: Tanja Äärelä ja Jyrki Huusko ovat mukana ADHD:n Käypä hoito -suositusten määräaikaispäivityksessa ns. ulkopuolisina asiantuntijoina. Tehtävä alkoi kesällä 2023 ja loppui alkuvuodesta 2025. Uudet suositukset ilmestyvät alkuvuodesta 2025 (4.2.2025)
- Medianäkyvyys: Tutkijana Lapin yliopistossa -video: Lapin yliopiston erityispedagoginen tutkimus. ”Yksilöillä ja ryhmillä on erilaisia tarpeita oppimisen, kasvatuksen ja koulutuksen suhteen. Erityispedagoginen tutkimuksemme on kiinnostunut siitä, miten voimme parhaiten tukea niitä, joiden tarpeisiin enemmistölle suunnatut järjestelyt eivät sovellu. Videolla professorimme Tanja Äärelä kertoo omasta tutkimuksestaan ja sen merkityksestä.” https://youtu.be/ZEzyoaY8H6M (21.1.2025)
- Medianäkyvyys: Tuhansille lapsille ja nuorille turvataan tuki lähikouluihin. Aamupostin, Etelä-Saimaan, Etelä-Suomen Sanomien, Forssan Lehden, Hämeen Sanomien, Iisalmen Sanomien, Itä-Savon, Karjalaisen, Keskisuomalaisen, Keski-Uusimaan, Kouvolan Sanomien, Kymen Sanomien, Länsi-Savon ja Savon Sanomien julkaisema yhteisuutinen. (17.1.2025) (ks. esim. https://www.esaimaa.fi/uutissuomalainen/8215206 (maksumuurin takana))
Kutsuesitelmä: Nuoret ja nuorten kanssa tehtävä työ tiedon valossa. Nuorisotoimijoiden verkostotapaaminen: Nuoriso NYT 13.12.2024, Joensuu.Tutkimus: Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena (konferenssiesitelmä), Kasvatustieteen päivät 21.11.2024 Turun yliopisto. (Äärelä & Huusko) (21.11.2024)- Tilastointi: Sairaalaopetuksen, Elmeri-opetuksen ja valtion koulukotikouluopetuksen valtakunnallinen tilastointipäivä on 20.11.2024. (19.11.2024)
- Tutkimus: FM Ulla Heikkilä jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Ullan kolme osatutkimusta sisältävä väitöskirja tulee keskittymään Elmeri-koulujen konsultaatiopalveluihin. Ensimmäisenä ohjaajana prof. Tanja Äärelä (LY) ja toisena dos. Jyrki Huusko (UEF). (18.11.2024)
Kutsuesitelmä: Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus, Sairaalaopetuspäivät 15.-16.11.2024, Lahti.Kutsuesitelmä: Jyrki Huusko, Tanja Äärelä & Niina Ekqvist. Oppimisen tuen uudistus – sairaalaopetuksen näkökulma. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024, Lahti.Kutsuesitelmä: Jyrki Huusko & Tanja Äärelä. Tutkijoiden terveiset: Sairaalaopetuksen tilannekuva 2024. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät 14.11.2024, Lahti.Kutsuesitelmä: Elmeri-konsultaation tilannekuva. Konsultoivien Elmeri-opettajien tapaaminen 30.10.2024, etä.- Medianäkyvyys: Jyrki Huusko Koulu-podcastissa keskustelemassa pedagogista johtajuudesta ja oppilaiden kohtaamisesta Ali Kupiaisen kanssa. Katso YouTubesta,kuuntele Spotifysta tai kuuntele Apple Podcastista. (16.9.2024)
- Medianäkyvyys: Tanja Äärelä Sivistyksen supervoimia -podcastissa keskustelemassa yhdessä sairaalaopetuksen rehtori Niina Ekqvistin kanssa sairaalaopetuksesta ja psyykkisesti oireilevista oppilaista. (6.8.2024)
- Tutkimus: FM, KM Saana-Lotta Korkala jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Saana-Lotan väitöskirjatyö keskittyy konsultatiivisen sairaalaopetuksen ja kouluakäymättömyyden tutkimukseen. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). (8.4.2024)
- Medianäkyvyys: Jyrki Huusko Kouluilta-podcastin vieraana keskustelemassa diagnooseista ja lisääntyneestä tuen tarpeesta. (22.2.2024)
- Medianäkyvyys: Prof. Tanja Äärelä avaa konsultatiivisen sairaalaopetuksen näkymiä kouluakäymättömyyteen Ylen uutisissa (TV, radio, verkkouutiset). (20.11.2023)
- Täydennyskoulutus: Moninainen koulu 2 – intensiivisintä tukea tarvitsevat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa -koulutuskokonaisuus sai n. 40 000 €:n rahoituksen ajalle 15.5.2023-30.6.2025. Rahoituksen myötä voidaan hankkeessa tuottaa esi- ja perusopetuksen henkilöstölle pohjatietoa vaativaan monialaiseen tukeen liittyvistä teemoista sekä tarjota arkeen sovellettavaa osaamista. Kokonaisuuden pääarkkitehtina on professori Tanja Äärelä (LY). (29.5.2023)
- Tutkimus: KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen. (31.3.2022)
Tutkimusryhmän / tutkimusryhmäläisten julkaisuja
Kirjat ja artikkelit
2024
- Äärelä, T. 2024. Nuoruus ikävaiheena on kasvunpaikka koko lähiyhteisölle – katse ainutlaatuisista nuorista moninaisuutta arvostaviin yhteisöihin. Teoksessa. T. Savikuja, I. Happo, E. Talonen & P. Virtanen. Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. https://www.santalahtikustannus.fi/Tuula-Savikuja/Erityisen-tukevia-menetelmi%C3%A4.html
- Huusko, J., Äärelä, T. & Pietarinen, J. 2024. Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen. Teoksessa P. Johnson, K. Tanttu, M. Heikkinen & H. Maunumäki (toim.) Yhtenäisempi peruskoulu – Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. Professional Publishing Finland, 181-188. https://www.propublishing.fi/products/yhtenaisempi-peruskoulu-rohkeita-ja-kestavia-ratkaisuja-peruskoulun-kehittamiseen
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa M. Jahnukainen & T. Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino, 351-374. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lasten-erityishuolto-ja-opetus-suomessa/5005058
- Ronkainen, N., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2024. Everyday creativity as a part of self-efficacy among parents who have children with special needs. Teoksessa J. R. Bentley (toim.) Special Education. Perspectives, opportunities and challenges. Nova Science Publishers, s. 61-90. https://novapublishers.com/shop/special-education-perspectives-opportunities-and-challenges/
2023
- Ronkainen, N., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2023. Self-efficacy in parents of children with special needs: A state-of-the-art review of Research and implications. European Journal of Special Education Research, 9 (3), 249-274. https://doi.org/10.46827/ejse.v9i3.5117
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Teoksessa Michele Capurso (ed.) Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the Stelline Congress Center, Milano, Italia. Morlacchi editor, 30-32. https://doi.org/10.53145/978-88-9392-440-5
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. Teoksessa H. Turkka & J. Saarholm (toim.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. (https://www.ps-kustannus.fi/7319.html)
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 61-75.
- Hyvärinen, S. (toim.), Äärelä, T. (toim.) & Uusiautti, S. (toim.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing (toimitettu kirja). https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/12/Bul-3-21-9-24.pdf
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Viimeisimmät konferenssiesitelmät
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Elmeri-koulujen konsultaatiopalvelu lähikoulujen tukena. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 21.-22.11.2024, Turun yliopisto, Turku.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Konferenssiesitelmä (paper). The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies 10.5.2023, Milano, Italia.
- Hintsa, T., Karkkola, P. & Huusko, J. 2023. Ylisitoutumisen yhteydet työkykyyn, työstressiin ja työuupumukseen. Konferenssiesitelmä (paper). Terveyspsykologian päivät 7.-8.11.2023, Helsinki.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Konferenssiesitelmä (paper). Kasvatustieteen päivät 24.-25.11.2022, Oulun yliopisto, Oulu.
Väitöskirjat
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
- Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6
VAATU-vuosikartoitukset
2024
- Vuosikartoitukset 2024 on kerätty 20.11.2024 (sairaalaopetus, Elmeri-koulut sekä valtion koulukotikoulu). Tulokset raportoidaan vuoden 2025 aikana.
2023
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Sairaalaopetuksen tilannekuva 2023: tilastointi 2023, konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2023
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Elmeri-koulujen tilannekuva 2023: tilastointi 2023, Elmeri-konsultaatiot
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2024. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2023
2022
- Julkaistu osana artikkelia: Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa M. Jahnukainen & T. Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/lasten-erityishuolto-ja-opetus-suomessa/5005058
2021
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2021 – muutoksen suunta
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koululen vuosikartoitus 2021.
- VAATU-koosteet OKM:n / OPH:n esittelyvideolla
2020
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Elmeri-koulujen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Valtion koulukoulun vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2020.
2019
- Julkaistu Opetushallituksen julkaisusarjassa: Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
2017-2018
Yhteistyö
-
VIP-verkoston toiminnan tärkeä osa on vaativan erityisen tuen opetusyksiköiden edustajien Vaatu-yhteistyö. Tällä tarkoitetaan Elmeri-koulujen, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, sairaalaopetuksen ja Valtion koulukotikoulujen ryhmää. Vaatu-työnyrkki suunnittelee ja koordinoi yhteistyötä kansallisesti. Työnyrkin muodostavat edellä mainittujen neljän toimijan ja tutkimuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustajat. Kunkin viiden alueen Vaatu-toimijat vastaavat toteuttamisesta omalla alueellaan. Yhteistyöhön otetaan mukaan Osaamis- ja tukikeskus (OT). Yhteistyö ja -toiminta on jatkunut VIP-verkoston päättymisen jälkeen (2022).
-
VIP-verkostossa kehitettiin lapsille ja nuorille tarjottavaa oppimisen ja koulunkäynnin vaativaa erityistä tukea sekä ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea. Vuonna 2018 alkanut kehittämistyö päättyi joulukuussa 2022.
-
Professori Tanja Äärelä
Tiedostot
16 kappaletta-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2023
pdf -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2023
pdf -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2023 ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu
pdf -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2023 ja Elmeri-konsultaatio
pdf
Avainsanat
Johtajat
-
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta -
Tanja Äärelä
Vieraileva tutkijaKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Professorit
Muut ryhmän jäsenet
-
Eija Mäkinen väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto
-
Saana-Lotta Korkala väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto
-
Ulla Heikkilä väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto
Julkaisut
12 kappaletta-
Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 351-374. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja; Pietarinen, Janne. Teoksessa: Johnson, Peter; Tanttu, Kimmo; Heikkinen, Mari; Maunumäki, Hanna(toim.) , 2024. Yhtenäisempi peruskoulu : Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. s. 181-188. Professional Publishing Finland B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Towards more inclusive hospital school education – Hospital school leaders' perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja. 2023. Morlacchi editore abstract -
Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 61-67 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Kohti kokeilevampaa kulttuuria
Huusko, Jyrki. 2022. Sirius: eNorssi-verkoston lehti. 3: 40-41 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
VIP-VERKOSTO 2021–2022 : Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2022. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset. . Opetushallitus D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Sairaalaopetus ja inkluusio
Äärelä, Tanja; Määttä, Kaarina; Huusko, Jyrki. 2021. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 31: 9-24 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut: Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilannekuva osana VIP-verkoston kehittämistä
Äärelä, Tanja; Huusko, Jyrki. 2021. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset. . D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Strengthening Positivity in School Culture
Huusko, Jyrki; Äärelä Tanja; Uusiautti Satu. Teoksessa: Hyvärinen, Sanna; Äärelä, Tanja; Uusiautti, Satu(toim.) , 2021. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. s. 61-75. Cambridge Scholars Publishing A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi
Huusko, Jyrki; Äärelä, Tanja. Teoksessa: Koivula, Pirjo; Ojala, Terhi(toim.) , 2021. VIP-verkosto 2018-2020. s. 57-69. Opetushallitus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli)