
Yhteyshenkilöt
Vaativa monialainen tuki – tutkimus ja kehittäminen (VAATU) (aiemmin Vaativa erityinen tuki – tutkimus ja kehittäminen, VAATU)
VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan monialaisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan monialaisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja, Valteri-koulua sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat VAATU-toimijoiden lisäksi Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä VIP-hankkeen (2018-2022) toimijat.
Valtakunnallisessa tilastoinnissa kaikki VAATU-toimijat tuottavat aineistoa, jonka pohjalta tutkimusryhmässä laaditaan kansallinen kuva VAATU-yksiköiden oppilas-, opetushenkilökunta- ja oppilaitosprofiileista eri ulottuvuuksilla. Kansallisen kehittämisen osalla tutkimusryhmässä tutkitaan mm. post doc- ja väitöstutkimuksina mm. konsultatiivista sairaalaopetusta, Elmeri-konstultaatioita sekä kaikkien VAATU-toimijoiden yhteistä vaativaa konsultaatiota.
VAATU-tutkimusryhmän tutkimusyhteistyö
- Sairaalaopetus (vuosikartoitukset 2017 -, konsultaatioprosessit 2021 -)
- Elmeri-opetus (vuosikartoitukset 2019 -, konsultaatioprosessit 2023 -)
- Valtion koulukotikoulu (vuosikartoitukset 2019 -)
- Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri (vuosikartoitukset 2020 -)
- Vaativa konsultaatio 2022 – (kaikkien VAATU-toimijoiden yhteisenä toimintana)
Tutkimusryhmän johtajat
Ajankohtaista
- Elmeri-konsultaatio tutkimuskohteeksi. Vaatu-tutkimusryhmä on sopinut Elmeri-koulujen kanssa siitä, että se tutkii Elmeri-verkoston aloittamaa konsultaatiopalvelua. (27.3.2023)
- KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Vuodesta 2007 alkaen sairaalaopetuksessa toiminut Mäkinen aloitti VAATU-tutkimusryhmässä väitöstutkimuksen konsultatiivisesta sairaalaopetuksesta. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen.
Lähiaikojen koulutus- tai esitelmätilaisuuksia:
- 8.-12.5.2022 Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with – Education: Cultures, Relationships, Competencies, Milano, Italia.
20.3.2023 Vaativan tuen tilannekuva. Lapin yliopisto: https://www.ulapland.fi/events/Hyvinvointi,-osallisuus-ja-vaativuus-koulutyon-kehittamisessa-(2-op)-VERKKOKOULUTUS/0iakpfbw/4a25d7ad-18e5-4926-8af5-2148d4d742828.2.2023 Vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin turvaaminen. Professoriluento (live ja stream), Lapin yliopiston vuosijuhlaviikon luento. https://www.ulapland.fi/events/Vuosijuhlaviikon-luento-Vaativaa-monialaista-tukea-tarvitsevien-lasten-ja-nuorten-oppimisen-ja-koulunkaynnin-turvaaminen/38077/88ff8d98-4efd-4acb-9a8d-57de2331cc5f6.2.2023 Onnistuneita ratkaisuja sivistyksen haasteisiin. Sivistysakatemia (Suomen Akatemia, Opetushallitus, Opetus- ja kulttuuriministeriö, OAJ), Hämeenlinna.4.2.2023 Moninaisuuden tunnustaminen ja kouluun kiinnittymisen mahdollistaminen. Pohjanmaan opettajapäivä 2023. Seinäjoki.15.12.2022 Poissaolot konsultoivan sairaalaopetuksen näkökulmasta. Kiva, kun tulit! Poissaolot ja koulun kohdennetut toimet SKY-talviwebinaari. Opetus- ja kulttuuriministeriö.24.11.2022 Konsultatiivinen sairaalaopetus kehittyvänä, inkluusiota tukevana toimintana. Kasvatustieteen päivät, Oulu.19.11.2022 Sairaalaopetuksen konsultaatiohanke. Kansalliset sairaalaopetuspäivät, Turku. https://www.sairaalaopetuspaivat2022.com/ohjelma17.11.2022 Inkluusio koulussa. Harjoittelukoulujen rehtoreiden syyspäivät. Helsinki.28.10.2022 Kansallisesti yhtenäinen sairaalaopetus nyt ja tulevaisuudessa. Kurkistus sairaalaopetukseen ennen, nyt ja tulevaisuudessa meillä ja muualla -juhlaseminaari, Tampere.6.10.2022 Tutkimuksen terveiset. Vaatu – Yhdessä ajattelun ja oppimisen päivät. Vantaa12.9.2022 Kaikille yhteinen koulu, mahdollisuuksia ja haasteita. Lapin yliopisto: https://urly.fi/2FgQ16.8.2022 Seurantatutkimuksen kuulumisia sekä tutkimushankkeen toiminta lukuvuonna 2022-2023. Sairaalaopetuksen konsultoivien opettajien koulutuspäivä. Helsinki.15.8.2022 Valtion koulukotikoulun oppilasprofiili sekä kaikki VAATU-toimijat.Valtion koulukotikoulujen lukuvuosistartti 2022-2023. Etä.
Tutkimusryhmän / tutkimusryhmäläisten julkaisuja
Kirjat ja artikkelit
2023
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. Teoksessa H. Turkka & J. Saarholm (toim.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. (https://www.ps-kustannus.fi/7319.html)
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 61-75.
- Hyvärinen, S. (toim.), Äärelä, T. (toim.) & Uusiautti, S. (toim.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing (toimitettu kirja). https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/2021/11/29/sairaalaopetus-ja-inkluusio/
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Väitöskirjat
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
- Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6
VAATU-vuosikartoitukset
2022
- Julkaistaan teoksessa Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa (marraskuu 2023)
2021
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2021 – muutoksen suunta
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koululen vuosikartoitus 2021.
- VAATU-koosteet OKM:n / OPH:n esittelyvideolla
2020
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Elmeri-koulujen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Valtion koulukoulun vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2020.
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
2017-2018
Yhteistyö
-
VIP-verkoston toiminnan tärkeä osa on vaativan erityisen tuen opetusyksiköiden edustajien Vaatu-yhteistyö. Tällä tarkoitetaan Elmeri-koulujen, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, sairaalaopetuksen ja Valtion koulukotikoulujen ryhmää. Vaatu-työnyrkki suunnittelee ja koordinoi yhteistyötä kansallisesti. Työnyrkin muodostavat edellä mainittujen neljän toimijan ja tutkimuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustajat. Kunkin viiden alueen Vaatu-toimijat vastaavat toteuttamisesta omalla alueellaan. Yhteistyöhön otetaan mukaan Osaamis- ja tukikeskus (OT). Yhteistyö ja -toiminta on jatkunut VIP-verkoston päättymisen jälkeen (2022).
-
VIP-verkostossa kehitettiin lapsille ja nuorille tarjottavaa oppimisen ja koulunkäynnin vaativaa erityistä tukea sekä ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea. Vuonna 2018 alkanut kehittämistyö päättyi joulukuussa 2022.
Tiedostot
12 kappaletta-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf 2021 -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf 2022 -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf 2022 -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf 2022 -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf 2022 -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf 2022 -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf 2022 -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf 2022