
Johtajat
-
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta -
Tanja Äärelä
Professori (Lapin yliopisto), dosentti (Itä-Suomen yliopisto)
Vaativa monialainen tuki – tutkimus ja kehittäminen (VAATU) (aiemmin Vaativa erityinen tuki – tutkimus ja kehittäminen, VAATU)
VAATU-tutkimusryhmä tuottaa tutkimustietoa vaativan monialaisen tuen toimijoista. Keskiössä ovat mm. vuosittaiset tilastoinnit sekä valtakunnallisen kehittämistyön tutkimus. Vaativan monialaisen tuen toimijoilla tässä tarkoitetaan sairaalaopetusyksiköitä, Elmeri-kouluja, Valteri-koulua sekä valtion koulukotikoulua. Yhteistyökumppaneina kehittämistyössä ovat VAATU-toimijoiden lisäksi Opetushallitus sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.
Valtakunnallisessa tilastoinnissa kaikki VAATU-toimijat tuottavat aineistoa, jonka pohjalta tutkimusryhmässä laaditaan kansallinen kuva VAATU-yksiköiden oppilas-, opetushenkilökunta- ja oppilaitosprofiileista useilla eri ulottuvuuksilla. Kansallisen kehittämisen osalla tutkimusryhmässä tutkitaan mm. post doc- ja väitöstutkimuksina mm. konsultatiivista sairaalaopetusta, Elmeri-konsultaatioita sekä kaikkien VAATU-toimijoiden yhteistä vaativaa konsultaatiota.
VAATU-tutkimusryhmän käynnissä olevat tutkimusteemat
- Sairaalaopetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2017
- Elmeri-opetuksen oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Valtion koulukotikoulun oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2019
- Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin oppilas-, opetushenkilökunta- ja yksikköprofiilit (vuosikartoitukset), alkaen vuodesta 2020
- Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus, alkaen vuodesta 2021
- Vaativan konsultaation tutkimus, alkaen vuodesta 2022
- Konsultatiivisen Elmeri-opetuksen tutkimus, alkaen vuodesta 2023
- Sairaalaopetushenkilökunnan työhyvinvointi, alkaen vuodesta 2023
Ajankohtaista
- Sairaalaopetushenkilökunnan työhyvinvointi -tutkimusprojekti käynnistyi! Sairaalaopetuksen kehittämisryhmän aloitteesta ja yksikköjen johtajien hyväksynnällä sovittiin yhteistyöstä sairaalaopetuksen työhyvinvoinnin tutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerätään kaikista Suomen sairaalaopetusyksiköistä vielä tämän vuoden puolella. Yhteistyökumppanina ja yhtenä työhyvinvointitutkimusprojektin tutkimusjohtajana toimii Itä-Suomen yliopiston terveyspsykologian professori ja filosofisen tiedekunnan tutkimuksesta vastaava varadekaani Taina Hintsa. Tästä linkistä pääset Sairaalaopetushenkilöstön työhyvinvointitutkimuksen projektisivuille. (21.11.2023)
- Prof. Tanja Äärelä avaa konsultatiivisen sairaalaopetuksen näkymiä kouluakäymättömyyteen Ylen uutisissa (TV, radio, verkkouutiset). (20.11.2023)
- Vaatu-tilastointipäivä on keskiviikko 22.11.2023. Vastauslinkit Vaatu-yksiköiden johtajille postitetaan viikon 47 alussa. (13.11.2023)
- Moninainen koulu 2 – intensiivisintä tukea tarvitsevat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa -koulutuskokonaisuus sai n. 40 000 €:n rahoituksen ajalle 15.5.2023-30.6.2025. Rahoituksen myötä voidaan hankkeessa tuottaa esi- ja perusopetuksen henkilöstölle pohjatietoa vaativaan monialaiseen tukeen liittyvistä teemoista sekä tarjota arkeen sovellettavaa osaamista. Tämä tapahtuu tutustumalla niihin toimijoihin ja menetelmiin, jotka ovat kansallisesti koulujen ja opettajien käytettävissä, esimerkkeinä konsultatiivista tukea tarjoavat organisaatiot (konsultatiivinen sairaalaopetus, Vaatu-konsultaatiomalli, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin toimintamallit, syrjäytymisen ehkäisyä ja sovittelua rakentavat toimintamallit). Kokonaisuuden pääarkkitehtina on professori Tanja Äärelä (LY). (29.5.2023)
- Elmeri-konsultaatio tutkimuskohteeksi. Vaatu-tutkimusryhmä on sopinut Elmeri-koulujen kanssa siitä, että se tutkii Elmeri-verkoston aloittamaa konsultaatiopalvelua. (27.3.2023)
- KM, erityisluokanopettaja (sairaalaopettaja) Eija Mäkinen jatko-opiskelijaksi (LY) VAATU-tutkimusryhmään. Vuodesta 2007 alkaen sairaalaopetuksessa toiminut Mäkinen aloitti VAATU-tutkimusryhmässä väitöstutkimuksen konsultatiivisesta sairaalaopetuksesta. Pääohjaajana toimii professori Tanja Äärelä (LY) ja toisena ohjaajana dosentti Jyrki Huusko (UEF). Mäkisen tutkimus kytkeytyy käynnissä olevaan konsultatiivisen sairaalaopetuksen kehittämishankkeeseen.
Lukuvuoden 2023-2024 koulutus- tai esitelmätilaisuuksia:
15.8.2023. Rakenteellinen ja pedagoginen koulun kehittäminen. Moninainen koulu 2 – intensiivisintä tukea tarvitsevat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa. Lapin yliopisto (Opetushallituksen rahoittama koulutus), etä.5.9.2023. Esi- ja alkuopetuksen oppilaat sairaalaopetustilaston ja konsultaatioaineiston valossa. Sairaalassa järjestettävän varhaiskasvatuksen kehittämishanke, etä.27.10.2023. Sairaalaopetus ja perheiden tukeminen. Vanhemmuuden ja perheiden tuen ilmiötyöpaja. Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote, Joensuu.14.11.2023. Vahvasti oireilevat lapset koulussa. Lastenpsykiatripäivät 2023. Yhteiset lapset koulutiellä ja hoitopolulla – Mitä on toimiva moniammatillinen yhteistyö? Helsinki.14.11.2023. Laitoskoulujen konsultatiivinen työ lähikoulujen tukena. Lastenpsykiatripäivät 2023. Yhteiset lapset koulutiellä ja hoitopolulla – Mitä on toimiva moniammatillinen yhteistyö? Helsinki.16.11.2023. Sairaalaopetus kansallisesti uusimman tutkimustiedon valossa. Sairaalaopetuksen johdon neuvottelupäivät. Jyväskylä.17.11.2023. Tutkijoiden terveiset. Sairaalaopetuspäivät 17.-18.11.2023. Jyväskylä.27.11.2023. Vaativan monialaisen tuen toimijat Suomessa. Mitähän VAATUa? – vaativan monialaisen tuen yhteistyön edistäminen -webinaari. Itä-Suomen aluehallintovirasto.27.11.2023. Millaisia taitoja tämän päivän aikuinen tarvitsee? Mitähän VAATUa? – vaativan monialaisen tuen yhteistyön edistäminen -webinaari. Itä-Suomen aluehallintovirasto.
Tutkimusryhmän / tutkimusryhmäläisten julkaisuja
Kirjat ja artikkelit
2024
- Huusko, J., Äärelä, T. & Pietarinen, J. 2024. Yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä kaikille yhteisen perusopetuksen kehittämiseen. Teoksessa P. Johnson, K. Tanttu, M. Heikkinen & H. Maunumäki (toim.) Yhtenäisempi peruskoulu – Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja yhtenäiskoulun kehittämiseen. Professional Publishing Finland, 181-188. (hyväksytty julkaistavaksi)
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa T. Harrikari & M. Jahnukainen (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino. (hyväksytty julkaistavaksi)
2023
- Ronkainen, N., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2023. Self-efficacy in parents of children with special needs: A state-of-the-art review of Research and implications. European Journal of Special Education Research, 9 (3), 249-274. https://doi.org/10.46827/ejse.v9i3.5117 (kokoteksti: https://oapub.org/edu/index.php/ejse/article/view/5117/7750)
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2023. Towards more inclusive hospital school education – hospital school leaders perceptions toward inclusion and hospital school education in Finland. Teoksessa Michele Capurso (ed.) Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies. The 12th Hope Congress: Shaping the Future with Education Cultures, Relationships and Competencies, the Stelline Congress Center, Milano, Italia. Morlacchi editor, 30-32. https://doi.org/10.53145/978-88-9392-440-5
- Äärelä, T. & Ruutu, P. 2023. Peruskoulun kauaskantoinen merkitys elämänkulussa. Teoksessa H. Turkka & J. Saarholm (toim.) Lasten ja nuorten rikokset – opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-kustannus. (https://www.ps-kustannus.fi/7319.html)
2022
- Äärelä, T & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden kansallinen tilastointi ja tutkimus. Teoksessa VIP-verkosto 2021-2022. Verkoston vakiinnuttamiskauden loppuraportti. Raportit ja selvitykset 2022:8. Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vip-verkosto-2021-2022.
- Huusko, J. 2022. Kohti kokeilevampaa kulttuuria. Sirius – eNorssi-verkoston lehti 3/2022, 41-42. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_3_2022b
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koulujen kansallinen tilannekuva 2021-2022. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 1 / 2022. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1820/1659
- Huusko, J., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Strengthening Positivity in School Culture. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 61-75.
- Hyvärinen, S. (toim.), Äärelä, T. (toim.) & Uusiautti, S. (toim.) 2022. Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing (toimitettu kirja). https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7617-9/
- Leskisenoja, E., Äärelä, T. & Uusiautti, S. 2022. Functional Home–School Collaboration as the Foundation of Joy at School: From Teacher Activity to Positive Parental Participation. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 41-60.
- Nurkkala, H., Uusiautti, S. & Äärelä, T. 2022. School as the Place to Flourish? The Significance of Well-being while at School in the Narratives of Adolescents in Out-of-Home Care. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 258-283.
- Uusiautti, S., Äärelä, T. & Hyvärinen, S. 2022. Looking Back at a Rich Life with Ups and Downs: The Foundations of Happiness in the Lives of Human Beings. Teoksessa S. Hyvärinen, T. Äärelä ja S. Uusiautti (toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. Cambridge Scholars Publishing, 2-14.
2021
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. VIP- ja VAATU-verkostotoiminnan kyselyarviointi. Teoksessä VIP-verkosto 2018-2020. Raportit ja selvitykset 2021:11. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/VIP-verkosto_2018-2020_0.pdf
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
- Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus ja inkluusio. NMI-bulletin 3/2021, 9-24. https://bulletin.nmi.fi/2021/11/29/sairaalaopetus-ja-inkluusio/
2020
- Huusko, J. 2020. Positiivisen vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 606-611.
- Uusiautti, S., Hyvärinen, S. & Äärelä, T. 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimuksen merkitys. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020, 535-538.
- Uusiautti, S. (toim.), Hyvärinen, S. (toim.) ja Äärelä, T. (toim.) 2020. Positiivisen kasvatuksen tutkimus -teemanumero. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja 5/2020. https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus5_2020_sisjapk.pdf
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2019. Sairaalaopettajien ajatuksia konsultatiivisesta työstä sairaalaopetuksessa. Erityiskasvatus 2/2019, 24.
2016
- Äärelä, T., Määttä, K. & Uusiautti, S. 2016. Ten Encounters between Students and a Special Education Teacher at a Finnish Hospital School – Outlining Hospital School Pedagogy. Global journal of human social science 4G/16, 9-20. (http://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/download/1731/1672).
Väitöskirjat
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 105. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1
- Huusko, J. 1999. Opettajayhteisö koulun omaleimasten vahvuuksien hahmottajana, käyttäjänä ja kehittäjänä. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, 49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4609-6
VAATU-vuosikartoitukset
2022
- Julkaistaan artikkelissa Äärelä, T. & Huusko, J. 2024. Laitoskoulujen opetusjärjestelyt tänään. Teoksessa T. Harrikari & M. Jahnukainen (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa, 14. täysin uudistettu painos. Vastapaino. (hyväksytty julkaistavaksi). Vastapainon sivuilla tieto julkaisuajankohdasta: ”Uusintapainos tulossa 30.3.2024. Tilattavissa 90 vuorokautta ennen ilmestymispäivää.”
2021
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2021 – muutoksen suunta
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Valtion koulukotikoulun vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2021.
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2022. Elmeri-koululen vuosikartoitus 2021.
- VAATU-koosteet OKM:n / OPH:n esittelyvideolla
2020
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Sairaalaopetuksen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Elmeri-koulujen vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Valtion koulukoulun vuosikartoitus 2020.
- Huusko, J. & Äärelä, T. 2021. Vaatu-toimijoiden vuosikartoituksen yhteenveto 2020.
2019
- Äärelä, T. & Huusko, J. 2021. Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osan VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Sairaalaopetus_Elmeri-koulut_ja_valtion_koulukotikoulut.pdf
2017-2018
Yhteistyö
-
VIP-verkoston toiminnan tärkeä osa on vaativan erityisen tuen opetusyksiköiden edustajien Vaatu-yhteistyö. Tällä tarkoitetaan Elmeri-koulujen, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, sairaalaopetuksen ja Valtion koulukotikoulujen ryhmää. Vaatu-työnyrkki suunnittelee ja koordinoi yhteistyötä kansallisesti. Työnyrkin muodostavat edellä mainittujen neljän toimijan ja tutkimuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustajat. Kunkin viiden alueen Vaatu-toimijat vastaavat toteuttamisesta omalla alueellaan. Yhteistyöhön otetaan mukaan Osaamis- ja tukikeskus (OT). Yhteistyö ja -toiminta on jatkunut VIP-verkoston päättymisen jälkeen (2022).
-
VIP-verkostossa kehitettiin lapsille ja nuorille tarjottavaa oppimisen ja koulunkäynnin vaativaa erityistä tukea sekä ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea. Vuonna 2018 alkanut kehittämistyö päättyi joulukuussa 2022.
-
Professori Tanja Äärelä
Tiedostot
12 kappaletta-
Vaatu-tilastointi: Elmeri-koulut 2020
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2020
pdf 2021 -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.11.2021
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: VAATU-toimijat 2020
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2020
pdf 2021 -
VAATU-tilastointi: Elmeri-koulut 2021
pdf 2022 -
VAATU-tilastointi: Sairaalaopetus 2021
pdf 2022 -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 28.4.2022
pdf 2022 -
VAATU-tilastointi: Valtion koulukotikoulu 2021
pdf 2022 -
VAATU_tutkimusesittely_tilastoinnit ja johdanto konsultaatioon_040522
pdf 2022 -
Konsultatiivisen sairaalaopetuksen tutkimus - tilannekuva 18.5.2022
pdf 2022 -
VAATU-tilastointi: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2021
pdf 2022
Avainsanat
Johtajat
-
Jyrki Huusko
Johtava rehtoriItä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Filosofinen tiedekunta -
Tanja Äärelä
Professori (Lapin yliopisto), dosentti (Itä-Suomen yliopisto)
Professorit
Muut ryhmän jäsenet
-
Eija Mäkinen, väitöskirjatutkija / doctoral researcher, Lapin yliopisto / University of Lapland